این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
معنی شناسی اساطیر در قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسایل بحث برانگیز درباره قرآن که در دوره معاصر مطرح شد ادعای وجود قصه اسطورهای در قرآن بوده است. نخست محمد احمد خلفالله در الفن القصصی این ادعا را مطرح کرد. یکی از ادله خلفالله بر مدعایش این است که در قرآن کریم 9 بار از زبان مشرکان به قرآن نسبت اسطوره بودن داده شده و خدای متعال نه تنها این نسبت را رد نکرده بلکه در مواردی تأیید هم کرده است. محققان زیادی در نقد دیدگاه خلفالله قلم زده و دلایلی در رد وی بیان کردهاند. در مقاله حاضر دیدگاه وی صرفاً از زاویه معناشناسی واژه «اساطیر» در قرآن و تفاوت آن با مفهوم رایج در روزگار ما که اساطیر را یکی از انواع ادبی معرفی میکند، نقد شده و اثبات شده است که با در نظر گرفتن معنای اساطیر در فرهنگ عربی عصر نزول از یک طرف، و با توجه به تفسیر آیات شریفه بر اساس ترتیب نزول، از طرف دیگر، مقصود قرآن از اساطیر نمیتواند قصههای اسطورهای به عنوان یکی از انواع ادبی رایج در روزگار ما باشد. کلیدواژهها: قرآن کریم، اساطیر، خلفالله، تفسیر ادبی، الفن القصصی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Semantics of Myths in the Holy Qur’ān
چکیده انگلیسی مقاله
One of the controversial issues concerning the Qur’ān in the contemporary era has been the claim of the existence of mythological stories in the Qur’ān. Primarily, Muḥammad Aḥmad Khalaf Allāh set forth this claim in his Al-Fann al-Qaṣaṣī. One of Khalaf Allāh’s evidences for his claim is that on nine occasions the Qur’ān has been accused of being mythical by the polytheists and the Almighty God has not only not rejected this accusation but also in some instances He has confirmed it. Many researchers have criticized this viewpoint of Khalaf Allāh and expressed some evidences to disprove him. In the present article, his viewpoint is criticized merely form the semantic perspective of the term “myths” in the Qur’ān and its difference from the concept prevalent in our era that introduces myths as one of the literary genres. It is also proved that by keeping in mind the meaning of myths in the Arabic culture on one hand, and considering the interpretation of the noble verses according to the order of Revelation on the other, the Qur’ān’s intention of myths cannot be mythological stories as one of literary genres common in our era. Keywords: the Holy Qur’ān, myths, Khalaf Allāh, literary interpretation, Al-Fann al-Qaṣaṣī.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمود طیب حسینی |
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_26158_08e470a3c039b2cdf602c3b77f6335cf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات