این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی روایات ضحضاح
چکیده فارسی مقاله
در بعضی از منابع حدیثی اهل سنت روایاتی درباره کفر ابوطالب نقل شده که به روایات ضحضاح مشهور شده است. در بررسی سندی این روایات روشن می شود که این روایات اعتبار سندی ندارند؛ گذشته از آنکه از نظر محتوا نیز با هم تعارض دارند. از طرف دیگر محتوای این روایات با آیات قرآن که می گوید: در عذاب کافران تخفیفی داده نمی شود و شفاعت دیگران برای آنها بی فایده است، متعارض است. همچنین با روایات اسلامی که می گوید: شفاعت پیامبر تنها شامل مسلمانان می شود متعارض است. گذشته از آنکه با واقعیت های تاریخی از قبیل: مسلمان بودن فاطمه بنت اسد و اینکه او یازدهمین مسلمان است؛ با پیامبر اسلام بیعت کرده است؛ تا پایان عمر همسر ابوطالب بوده است؛ پیامبر دستور داد ابوطالب را غسل دهند و معاویه نیز از این روایات بعنوان نقطه ضعف آل علی(ع) استفاده نکرده است، نشان می دهد که روایات ضحضاح از پیامبر(ص) صادر نشده است. همچنین با توجه به رقابت شدید بین بنی العباس و آل علی(ع) و تلاش همه جانبه بنی العباس برای حذف آل علی(ع) از صحنه سیاسی و درگیری شدید منصور دوانقی با آل علی(ع) و اسناد تاریخی، این روایات در عصر عباسیان و توسط منصور دوانقی جعل شده است. کلید واژه ها: کفر، ضحضاح، جعل حدیث، آل علی(ع)، عباسیان
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study on Ḍaḥḍāḥ Traditions
چکیده انگلیسی مقاله
In some Sunnī ḥadīth sources there are traditions related about the disbelief of Abū Ṭālib which are known as ḍaḥḍāḥ traditions. It is clarified by examining the sanad of these traditions that they are not valid in sanad as well as being contradictory with one another in content. On the other hand, the content of these traditions contradicts the verses of the Qur'ān that assert: the punishment of the disbelievers shall not be lightened and the intercession of others will not avail them. Similarly, they are in conflict with the Islamic traditions that say: the Prophet's intercession will only include the Muslims. Apart from that, considering the historical facts such as: Fāṭima daughter of Asad being a Muslim and that she had been the eleventh Muslim, having sworn allegiance to the Prophet, and having remained Abū Ṭālib's wife till the end of her life; the Prophet having ordered to perform funeral ablution (ghusl) for Abū Ṭālib's body; and that Mu‘āwiya has not made use of these traditions as weak points of the household of ‘Alī (A.S.), all indicate that ḍaḥḍāḥ traditions have not been issued by the Prophet (S.A.W.). Furthermore, in respect to the intense rivalry between the Abbasids and the household of ‘Alī (A.S.), the all-out efforts of the Abbasids to eliminate the household of ‘Alī (A.S.) from the political arena, the violent conflict of Manṣūr Dawāniqī with the household of ‘Alī (A.S.), and the historical documents, there remains no doubt that these traditions have been fabricated in the Abbasid period by Manṣūr Dawāniqī. Keywords: disbelief, ḍaḥḍāḥ, fabrication of ḥadīth, household of ‘Alī (A.S.), Abbasids.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضوی مرتضوی |
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_25860_74cc489b32859fdefb8ee773cef88c1f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات