این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه امواج شنوایی P۳۰۰ و مهارت های گفتار و زبان در کودکان با و بدون کم شنوایی
چکیده فارسی مقاله
هدف:کم شنوایی مادرزادی باعث اختلال در رشد زبان و گفتار می گردد. آزمون P300 یک آزمون الکتروفیزیولوژیک شنوایی می باشد که توانایی های توجه و تمایز شنیداری را بررسی می کند. هدف از این پژوهش بررسی امواج P300 و ارتباط آن با مهارت های گفتار و زبان در کودکان دارای کم شنوایی متوسط تا شدید و مقایسه آن با کودکان دارای شنوایی طبیعی می باشد.روش بررسی:در این مطالعه مقطعی در سال 1401 انجام شد. نتایج آزمون P300 و آزمون های زبان و گفتار (مقیاس SIR، TOLD و وپمن) در 21 کودک دارای کم شنوایی حسی عصبی با 21 کودک همسان دارای شنوایی طبیعی مورد مقایسه قرار گرفت. تمامی افراد در دو گروه راست دست بودند. مقایسه بین دو گروه با آزمون تی آزمون (t-test) انجام گردید. برای بررسی رابطه معناداری بین نتایج آزمون های P300 و آزمون های گفتاری از آزمون پیرسون (Pearson) استفاده شد.یافته ها:نتایج نهفتگی امواج P300 در بین دو گروه بیمار و طبیعی تفاوت معناداری داشت اما تفاوتی در دامنه امواج P300 مشاهده نشد (p>0/05). همچنین تمامی آزمون های گفتاری بین دو گروه از لحاظ آماری تفاوت معنی دار داشت. بین نهفتگی امواج P300 و آزمون های گفتاری نیز رابطه معنی دار مشاهده شد (0/01=p).نتیجه گیری:نتایج بدست آمده نشان دهنده تفاوت پردازش شنوایی مرکزی در کودکان کم شنوا و دارای شنوایی طبیعی است و امواج P300 می تواند در شناسایی مشکلات توجهی و پردازش مرکزی کمک کننده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کم شنوایی، گفتار، زبان، P300، SIR
عنوان انگلیسی
Comparison of Auditory P300 Waves and Speech and Language Skills in Children with and without Hearing Loss
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:Congenital hearing loss causes disturbances in the development of language and speech. The P300 test is an auditory electrophysiological test that examines auditory attention and discrimination abilities. The purpose of this study is to investigate P300 waves and its relationship with speech and language skills in children with moderate to severe hearing loss and compare it children with normal hearing.Methods:This is a cross-sectional study performed in 2022. The results of the P300 test, language and speech tests (SIR, TOLD and Wepman scale) in 21 children with sensorineural hearing loss compared with the results of 21 matched children with normal hearing. All children in two groups were right-handed. Comparison between two groups was performed with t-test. Pearson's test was used to investigate the significant relationship between the results of P300 tests and speech tests.Results:There was a significant difference between the P300 wave latency results in the two patient and normal groups, but no difference was observed in the amplitude of P300 waves (p> 0.05). Also, all of speech and language tests had statistically significant differences between the two groups. A significant relationship was also observed between P300 latency and speech and language tests (p= 0.01).Conclusion:The obtained results showed the difference of central auditory processing in hearing impaired and normal hearing children and P300 waves can be helpful in identifying attention and central processing problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hearing Loss, Speech, Language, P300, SIR
نویسندگان مقاله
داود سبحانی راد | D Sobhani Rad
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
محمد ملکی | M Maleki
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
علی دهشیری | A Dehshiri
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
حمید طیرانی | H Tayrani
MSc in speech therapy, Ph.D. in Linguistics, Shenovagstar Center, Mashhad, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دکتری زبان شناسی، مرکز شنواگستر، مشهد، ایران
صادق جعفرزاده | S Jafarzadeh
Department of Audiology, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_22104.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات