این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه درک استعارههای بدنمند و مفاهیم انتزاعی در کودکان فارسیزبان دارای اتیسم و همتایان زبانی طبیعی
چکیده فارسی مقاله
هدف:استعاره ها از طریق همبستگی با تجربۀ بدنمند قابل درک هستند و هرگونه نقص در سیستم حسی-حرکتی به فقر تجربیات بدنمند و در نتیجه به نقص در درک مفاهیم انتزاعی ازجمله استعاره ها منجر می شوند. درک ضعیف استعاره از مشخصه های اصلی اختلال طیف اتیسم محسوب می شود، با توجه به زبان ویژه بودن استعاره ها و نبود نتایج مشابه در تحقیقات پیشین، لازم است درک استعاره و عوامل مؤثر بر آن در کودکان فارسی زبان دارای اتیسم نیز بررسی شود، لذا هدف این مطالعه بررسی درک استعاره، رابطه بین زبان و درک استعاره و همچنین مسیر درک مؤثرتر استعاره (دیداری، شنیداری) در کودکان فارسیزبان دارای اتیسم و مقایسۀ آن با کودکان طبیعی است.روش بررسی:در این پژوهش، 20 کودک دبستانی فارسیزبان دارای اتیسم از مدارس اتیسم شهر تهران (پیک هنر، بشارت و پیامبر اعظم) انتخاب شدند (با سن تقویمی 7 تا 11 سال) و بعد از اجرای آزمون رشد زبان فارسی نیلیپور و همکاران (1401)، 11 کودک که سطح زبانی آن ها 5 تا 6 سال بود، انتخاب شدند و با 11 کودک طبیعی همتای زبانی از نظر درک استعاره های دیداری و شنیداری مورد مقایسه قرار داده شدند. برای بررسی درک استعارههای بدنمند در زبان فارسی آزمون سلطانی و همکاران (1400) و برای بررسی سطح زبانی کودکان دارای اتیسم و همتای سنی آن ها از آزمون رشد زبان فارسی نیلیپور و همکاران (1401) استفاده شد.یافته ها:نتایج نشان داد مقایسۀ درک استعاره بین دو گروه نشان داد در هر سه مورد یعنی امتیاز درک استعاره دیداری، امتیاز درک استعاره شنیداری و امتیاز درک کلی استعاره ها بین دو گروه کودکان دارای اتیسم و همتایان زبانی آن ها تفاوت معنادار وجود دارد. در هر دو گروه میانگین درک استعاره های دیداری کمتر از استعارههای شنیداری است. در کودکان دارای اتیسم در هیچ مورد غیر از تکالیف مربوط به تمییز شنیداری، صرف و درک نحوی، میان زبان و درک استعاره همبستگی معناداری وجود ندارد.نتیجه گیری:بنابراین کودکان دارای اتیسم فارسی زبان در هر دو کانال دیداری و شنیداری استعاره، ضعیف هستند و نیاز به توجه، بررسی و درمان دارند و توجه به عوامل مرتبط به آن مانند توانایی های ارتباطی و زبانی میتواند در طراحی درمان آن ها سودمند باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتیسم، استعاره های بدنمند، استعاره های مفهومی، مفاهیم انتزاعی، استعاره دیداری، استعاره شنیداری
عنوان انگلیسی
Comprehension of Abstract Concepts and Embodiment Metaphors in Persian Speaking Children with Autism and Normal Language-matched Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:Metaphors are grounded in correlation with embodiment experience, and any defect in the sensory-motor system leads to the lack of bodily experiences and, consequently, to a lack of understanding of abstract concepts, including metaphors. Poor understanding of metaphor is one of the main characteristics of autism spectrum disorder. Due to the linguistic nature of metaphors and the lack of similar results in previous research, it is necessary to study the comprehension of metaphor and its effective factors in Persian-speaking children with autism.Methods:In this study, 20 Persian-speaking primary school children with autism were selected from autism centers (Peyke honor, Besharat, and Payambare Azam) in Tehran (age of 7 to 11 years) and after performing a language test, 11 children with a language age of 5 to 6 years were selected and compared with 11 normal language-matched children. To examine the understanding of embodiment metaphors in Persian, Soltani et al (2021). test was used and to evaluate the language level of autistic and normal children, language development test of Nilipour et al (2021) was used.Results:The results showed that the comparison of metaphor Comprehension between the two groups showed that in all three scores, ie visual metaphor Comprehension score, auditory metaphor comprehension score and general metaphor Comprehension score, there is a significant difference between the two groups of children with autism and normal children (p< 0/000). In both groups, the average Comprehension score of visual metaphors is lower than auditory metaphors. In children with autism, there is a positive correlation between language and metaphorical understanding in all tasks except auditory discrimination, morphology, and syntactic perception.Conclusion:Therefore, Persian-speaking children with autism are weak in comprehending metaphors in both visual and auditory channels and need attention, assessment and treatment, and attention to related factors such as can be useful in designing their treatment protocols.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, embodiment metaphors, Conceptual metaphors, Abstract concepts, Auditory metaphore, Visual metaphore
نویسندگان مقاله
حوریه احدی | H Ahadi
Cognitive Linguistics, Higher Education Institute of Cognitive Sciences, Tehran, Iran
دکتری زبانشناسی شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
وحیده سلطانی | V Soltani
Department of Linguistics. Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
دانشیار زبانشناسی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
هلیا عباسی | H Abbasi
Department of Linguistics, Faculty of Humanities, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سعیده راهب | S Raheb
Speech and Language, Musculoskeletal Research Center, Jundishapour University, Ahvaz, Iran
آسیب شناس ارشد گفتار و زبان، مرکز تحقیقات اسکلتی عضلانی، دانشگاه جندی شاپور، اهواز، ایران
سپیده انصاری | S Ansari
Speech and Language, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
آسیب شناس ارشد گفتار و زبان، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_22099.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات