این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱-۲۸

عنوان فارسی واکاوی چالش‌ها و موانع اصلی بازدارنده پژوهندگی معلمان در آموزش‌وپرورش استان آذربایجان شرقی: مطالعه پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مطالعه چالش‌ها و موانع اصلی بازدارنده پژوهندگی در میان معلمان استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره‌مندی از روش پدیدارشناسی انجام شده است. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند از نوع ملاک‌محور بوده و تعداد 20 نفر از معلمان در پژوهش شرکت کردند. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و روش تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، روش تحلیل مضمون بود. در پژوهش حاضر به‌منظور ارزیابی قابلیت اعتماد یافته‌های پژوهش شاخص‌های باورپذیری، قابلیت اطمینان، تأییدپذیری و انتقال‌پذیری مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌های پژوهش منجر به شکل‌گیری 25 مقوله فرعی در ذیل 3 مقوله اصلی تفکر و دانش، نگرش و انگیزش و رفتار و عمل گردید. مقوله اصلی تفکر و دانش شامل 5 مقوله فرعی و مقوله اصلی نگرش و انگیزش دارای 11 مقوله فرعی است. مقوله اصلی سوم یعنی عمل و رفتار نیز متشکل از 9 مقوله فرعی است. ناظر بر یافته‌های پژوهش می‌توان چنین عنوان کرد که اجرای برنامه معلم پژوهنده در آموزش‌و‌پرورش بدون رفع محدودیت‌های مذکور، پیشرفت برنامه را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و در دستیابی به اهداف از قبل تعیین‌شده چالش‌هایی به وجود خواهد آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش‌وپرورش، پژوهندگی، چالش‌ها، معلمان و موانع،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش‌وپرورش, پژوهندگی, چالش‌ها, معلمان و موانع

نویسندگان مقاله سید هادی مدنی |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

سهراب محمدی پویا |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

سید طاهر سیدی نظرلو |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

احد عظیمی آقبلاغ |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6937_216fea2698238ed7981fe632fb669e41.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات