این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۹-۴۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی به شیوه گروهی بر هیجان‌های تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مثبت­­اندیشی به شیوه گروهی بر هیجان‌های تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی دانش­آموزان پسر داوطلب کنکور سراسری شهر خرم­آباد بود. روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. از میان جامعه آماری تعداد 40 دانش­آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب، و در ادامه به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارش شدند. به­منظور جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسش‌نامه‌های هیجان­های تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی استفاده شد. آموزش مثبت­‌اندیشی به صورت 10 جلسه 75 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مثبت­اندیشی سبب بهبودی هیجان‌های تحصیلی مثبت، کاهش هیجان‌های تحصیلی منفی و افزایش خوش­بینی تحصیلی در دانش­آموزان داوطلب کنکور شده است. با توجه به نتایج این پژوهش می­توان گفت، آموزش مثبت­اندیشی رویکردی مفید در جهت افزایش هیجان‌های تحصیلی مثبت، کاهش هیجان‌های تحصیلی منفی و افزایش خوش­بینی تحصیلی در دانش­آموزان داوطلب کنکور است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوش‌بینی تحصیلی، کنکور، مثبت‌اندیشی، هیجان‌های تحصیلی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خوش‌بینی تحصیلی, کنکور, مثبت‌اندیشی, هیجان‌های تحصیلی

نویسندگان مقاله حافظ پادروند |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد. ایران.

عزت اله قدم پور |
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

قاسم صفاری |
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان).

فاطمه باوزین |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد. ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6938_8227802c3c5ac4d37dcee1449524505a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات