این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۴۴-۷۲
عنوان فارسی
مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با و بدون آموزش ذهنآگاهی بر میزان شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان معلول جسمی- حرکتی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش، مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با و بدون آموزش ذهنآگاهی بر میزان شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان معلول جسمی ـ حرکتی بود. پژوهش از نوع آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل همۀ دانشآموزان پسر معلول دورۀ دوم متوسطه مدارس استثنایی شهر تهران بود که از آن، نمونه پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. شرکتکنندگان 45 نفر بودند که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. گروه یک، آموزش مهارتهای زندگی و گروه دو، آموزش مهارتهای زندگی با آموزش ذهنآگاهی دریافت نمود. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر سه گروه، پیش و پس از آموزش و یکماه پس از پایان آن، به پرسشنامۀ شایستگی هیجانی- اجتماعی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد. نتایج نشان داد، نسبت به گروه کنترل، شایستگی هیجانی- اجتماعی درگروه یک، بهطور کلی و بهویژه در مؤلفههای خودآگاهی، آگاهی اجتماعی و خودمدیریتی؛ و در گروه دو، بهطور کلی و در تمامی مؤلفهها افزایش یافت. مقایسۀ دو روش آشکار ساخت که با آن که مهارتهای شناختی و هیجانی و مدیریت آنها بهنحو معنیدار در هر دو گروه آزمایشی افزایش یافت، همراه نمودن آموزش ذهنآگاهی با آموزش مهارتهای زندگی، در مجموع اثر افزودهای بر مهارتهای مذکور ندشت. بنابراین میتوان گفت که اهمیت دادن به آموزش مهارتهای زندگی و ذهنآگاهی میتواند پیامدهای سودمندی برای دانشآموزان معلول داشته باشد و نتیجه آن تربیت افرادی با شایستگی اجتماعی بالا خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، شایستگی هیجانی- اجتماعی، معلول، مهارتهای زندگی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ذهنآگاهی, شایستگی هیجانی- اجتماعی, معلول, مهارتهای زندگی
نویسندگان مقاله
سیماالسادات صفوی پور نایینی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران.
رسول روشن چسلی |
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
شهاب مرادی |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران.
ابوالفضل کرمی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6939_844c263831ae311e425591715515d2fb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات