این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۳-۱۰۴
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطهگری شایستگی هیجانی در رابطه تابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری تابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با واسطهگری شایستگی هیجانی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اوز واقع در جنوب استان فارس بود که از بین آنها تعداد 292 نفر (118 پسر، 174 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به مقیاس تابآوری تحصیلی و پرسشنامههای شایستگی هیجانی و بهزیستی تحصیلی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-16 و AMOS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد که تابآوری تحصیلی هم بهصورت مستقیم و هم بهواسطه شایستگی هیجانی درونفردی قادر به پیشبینی بهزیستی تحصیلی است؛ در حالی که اثر واسطهای شایستگی هیجانی بینفردی معنیدار نیست. همچنین شایستگی هیجانی درونفردی، بهزیستی تحصیلی را بهصورت مثبت و معنیدار پیشبینی میکند؛ در صورتی که شایستگی هیجانی بینفردی قادر به پیشبینی معنیدار بهزیستی تحصیلی نیست. یافتههای این پژوهش از دو بُعد نظری و عملی شامل مضامین جدیدی است. نتایج پژوهش حاضر میتواند بهلحاظ نظری، دانش موجود در مورد پیشایندهای درونفردی بهزیستی تحصیلی را افزایش دهد. بهلحاظ کاربردی نیز میتوان با ارتقای تابآوری تحصیلی و شایستگی هیجانی درونفردی به بهزیستی تحصیلی دانشآموزان کمک نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، بهزیستی تحصیلی، تابآوری تحصیلی، شایستگی هیجانی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش مجازی, بهزیستی تحصیلی, تابآوری تحصیلی, شایستگی هیجانی
نویسندگان مقاله
محسن آربزی |
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
مسعود فضیلت پور |
دانشیار روانشناسی شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6940_fecd922aa8a8abda1ff774ee7619d8be.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات