این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۲۵
عنوان فارسی
واکاوی شایستگیهای مدلسازی علمی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله
مدل از مفاهیم مهم در فلسفه علم و مدلسازی مهارتی اساسی در آموزش علوم است. این پژوهش به کاوش شایستگیهای مدلسازی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه در آموزش علوم (فیزیک، شیمی و زیستشناسی) پرداخته است. در این پژوهش کیفی بهکمک مصاحبههای نیمهساختاریافته میزان وابستگی دانش فرامدلسازی به دانش محتوایی و همچنین سطح یادگیری دانش فرامدلسازی (شایستگی مدلسازی) در 10 دانشآموز دوره دوم متوسطه رشته تجربی واکاوی شد. با وجود اینکه در برنامه درسی رسمی ایران در مورد مهارتهای مدلسازی علمی محتوای چندانی وجود ندارد، همه مصاحبهشوندگان این مهارت را البته در سطوح پایین داشتند. شایستگیهای مدلسازی دانشآموزان ارتباطی به دانش محتوایی و موضوع درسی نداشت، اما نحوه استفاده از مدلها، و هدف از بهکارگیری آنها به دانش محتوایی وابسته بود. یافتهها نشان داد که برنامهریزان از نقش مدل برای آموزش علوم غفلت کردهاند و دانش مدل و مهارتهای فرامدلسازی بهندرت در اهداف یادگیری دروس علوم قرار گرفته است، بهطوری که شاگردان با وجود استفاده ناقص و ناآگاهانه از مدلها برای توصیف، فرضیهسازی، استدلال و پیشبینی رویدادها هنوز در مورد مدلها دانش زیادی ندارند. با ایجاد حمایت مناسب از شاگردان، خلق فرصتهای یادگیری برای مدلسازی، آموزش معلمان برای توجه بیشتر به نقش مدلها در یادگیری علوم و توجه به مدلسازی در برنامه درسی علوم، میتوان ضمن افزایش شایستگی مدلسازی، شاهد رشد مهارتهایی همچون استدلال علمی، پیشبینی رویدادها و توان حل مسئله بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش علوم، دانش فرامدلسازی، شایستگی مدلسازی، مدلسازی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش علوم, دانش فرامدلسازی, شایستگی مدلسازی, مدلسازی
نویسندگان مقاله
مجتبی جهانی فر |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
فاطمه دهقانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6941_4b75ca516953cfc2a712c5cd19691e41.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات