این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۲۶-۱۴۸
عنوان فارسی
نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ساختار کلاس و رفتار غیرمولد تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ساختاری بین ساختار کلاس و رفتار غیرمولد تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. شرکتکنندگان شامل 365 نفر (214 زن و 151 مرد) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه ساختار کلاس، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی و مقیاس رفتار غیرمولد تحصیلی را تکمیل کردند. پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با بهکارگیری روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که ابزارهای پژوهش از پایایی و روایی مطلوبی برخوردارند. یافتههای حاصل از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند که ساختار کلاس اثر مستقیم معنیدار بر رفتار غیرمولد تحصیلی دارد. علاوه بر این، خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ساختار کلاس و رفتار غیرمولد تحصیلی نقش واسطهگری داشت. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهمنظور کاهش احتمال رفتار غیرمولد تحصیلی یادگیرندگان، باید به ساختار کلاس و خودکارآمدی تحصیلی آنها توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، رفتار غیرمولد تحصیلی، ساختار کلاس،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی, رفتار غیرمولد تحصیلی, ساختار کلاس
نویسندگان مقاله
زهرا اقدامی |
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
فریده یوسفی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6942_3f7351400ff99e7369bed2607012e52f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات