این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۷۱
عنوان فارسی
ارائه مدل علّی پیشبینی حضور اجتماعی برخط بر اساس حضور شناختی برخط با واسطهگری خودکارآمدی رایانهای
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی پیشبینی حضور اجتماعی برخط بر اساس حضور شناختی برخط با واسطهگری خودکارآمدی رایانهای صورت گرفت. روش پژوهش بهلحاظ هدف، بنیادی و بهلحاظ نوع دادههای گردآوری شده، کمّی و مبتنی بر رویکرد همبستگی است. شرکتکنندگان شامل 261 نفر از دانشجویان دورههای برخط دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاسهای حضور شناختی برخط، حضور اجتماعی برخط و خودکارآمدی رایانهای بودند. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری در بستر نرمافزار AMOS-24 انجام شد. یافتهها نشان دادند که، با توجه به مقادیر شاخصهای برازش بهدستآمده، دادهها با مدل پژوهش برازش دارد. مطابق با یافتهها، حضور شناختی، متغیرهای خودکارآمدی رایانهای و حضور اجتماعی را بهصورت مثبت پیشبینی میکند. همچنین، متغیر خودکارآمدی رایانهای قادر است حضور اجتماعی را بهصورت مثبت و معنیدار پیشبینی کند. علاوه بر این، حضور شناختی از طریق خودکارآمدی رایانهای، حضور اجتماعی را پیشبینی میکند. با توجه به نتایج بهدستآمده، از طریق افزایش حضور شناختی دانشجویان دورههای برخط میتوان خودکارآمدی رایانهای را بهبود و حضور اجتماعی آنان را ارتقا داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حضور اجتماعی برخط، حضور شناختی برخط، خودکارآمدی رایانهای، دورههای برخط،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حضور اجتماعی برخط, حضور شناختی برخط, خودکارآمدی رایانهای, دورههای برخط
نویسندگان مقاله
مجید ربانی |
دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
محمود اکرامی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
حسین حافظی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
محمد رضا سرمدی |
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6947_b1d0120d133919c5e97c7a9d254a7fb3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات