این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۷۲-۱۹۸
عنوان فارسی
طراحی مدل مفهومی نیمرخ انگیزشی دانشجویان: یک مطالعه دادهبنیاد
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و مدل مفهومی انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ایرانی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه (20 نفر) و متخصصان حیطه روانشناسی تربیتی (8 نفر) به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. ابزار آفرینش دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته با 8 سوال اصلی بود. دادهها بر مبنای رویکرد دادهبنیاد نظاممند در سه مرحله کدگذاری شدند. نتایج در قالب 43 مقوله فرعی، 18 مقوله اصلی و در ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل عوامل علّی، مقوله اصلی (سودمندگرایی و کاربردپذیری)، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، تنظیم و ارائه شد. مقوله اصلی مستخرج از فهم تفسیری دادههای این پژوهش نشان داد که هسته مفهومی اصلی شکلدهنده به تلاشهای پیشرفتمدارانه تحصیلی در بین دانشجویان ایرانی، مولفه سودمندگرایی و کاربردپذیری تحصیلی بود. بر این اساس، پژوهش حاضر با تدارک فرصتی برای ورود مولفههای سودمندگرایی تحصیلی، کاربردپذیری تحصیلی و غایتنگری تحصیلی به ادبیات انگیزش پیشرفت تحصیلی، ضمن کمک به پیشبرد مرز دانش نظری در این قلمرو مطالعاتی، وجه تکمیلی خود را بهعنوان یک قطعه اطلاعاتی مستقل، در بدنه پازل فکری معطوف بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، حفظ کرد. الگوی مفهومی مستخرج از این پژوهش با شمول همزمان عوامل ششگانه رویکرد پارادایمی، و بهطور ویژه تاکید بر وزن تفسیری عللی کمتر شناختهشده در قلمرو انگیزش پیشرفت مانند سودمندگرایی و کاربردپذیری، و همچنین، بازتاکید بر نقش ساختارهایی برونشخصی مانند نظام آموزشی، ارزشگذاریهای اجتماعی و ساختارهای کلان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، در ارائه مدلی یکپارچه و منسجم، نقشی بیبدیل آفرید. بیشک، الگوی نظری توسعهیافته میتواند در بین دانشجویان ایرانی، چهارچوب مفهومی ارزشمندی را برای فهمپذیری پدیده انگیزش پیشرفت بهمثابه یک مفهوم بسیط و چندوجهی، فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش، دادهبنیاد، دانشجویان، سودمندگرایی، مدل مفهومی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزش, دادهبنیاد, دانشجویان, سودمندگرایی, مدل مفهومی
نویسندگان مقاله
فاطمه نوری مختاری |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
امید شکری |
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
جلیل فتح آبادی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6949_bb783f1ea3511bf2cb210913f5efb4d1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات