این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۹۹-۲۲۳
عنوان فارسی
تحلیل ادراک دانشجویان از راهکارهای پیشگیری از یادگیری زائد و عوامل کارآمدی و ناکارآمدی مطالب درسی در رشته علوم تربیتی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل ادراک دانشجویان دانشگاه تهران، از راهکارهای پیشگیری از یادگیری زائد و عوامل کارآمدی و ناکارآمدی مطالب درسی در رشته علوم تربیتی است. ازاینرو با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی، ادراک 27 نفر (6 مرد و 21 زن) از دانشجویان رشته علوم تربیتی و گرایشهای مختلف آن (10 نفر کارشناسی و 17 نفر تحصیلات تکمیلی) از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که با استفاده از نمونهگیری هدفمند ملاکی انتخاب شده بودند، مورد واکاوی قرار گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل دادهها مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کلایزی بود. برای اعتبارپذیری یافتهها، از راهبرد حضور در محیط پژوهش و صرف زمان کامل با شرکتکنندگان، تبادلنظر با همتایان و همچنین از سهسویهنگری بهره برده شد. بهمنظور رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، از سه ملاک انتقالپذیری، تأییدپذیری و قابلیتاطمینان، استفاده شد. با تحلیل دادهها برای راهکارهای پیشگیری از یادگیری زائد، چهار مضمون با محوریت راهکارهای مربوط به محیط آموزشی و محیط شغلی و برای عوامل کارآمدی و ناکارآمدی مطالب درسی نیز بهترتیب پنج و سه مضمون استخراج گردید که عمدتا حول توجه به نیازها، علایق و شرایط فراگیران و ارتباط نظری و عملی دروس بود. درمجموع بر اساس نتایج پژوهش، بازنگریهای منظم در برنامههای درسی، توجه به نیازها و علایق فراگیران در این راستا و بهکارگیری عملی دانستهها از عوامل مهم در کارآمدی مطالب درسی و از راهکارهای مهم پیشگیری از یادگیری زائد در این رشته معرفی گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی زائد، پدیدارشناسی، رشته علوم تربیتی، عوامل کارآمدی مطالب درسی، یادگیری زائد،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامه درسی زائد, پدیدارشناسی, رشته علوم تربیتی, عوامل کارآمدی مطالب درسی, یادگیری زائد
نویسندگان مقاله
محمد فتاحی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مرضیه دهقانی |
دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کیوان صالحی |
دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6950_5132a1256af240143f214920b7d1c4b4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات