این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۳۹-۲۵۷

عنوان فارسی بررسی تجربه زیسته معلمان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی شادگان از مشکلات دوزبانگی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته معلمان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی شادگان از مشکلات دوزبانگی دانش‌آموزان در سال 1400 بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه تحقیق را کلیه معلمان و دانش‌آموزان مدارس شادگان (استان خوزستان) تشکیل دادند. روش انتخاب مشارکت‌کنندگان هدفمند بود و نمونه‌گیری تا زمان رسیدن به اشباع ادامه یافت. این تعداد شامل 6 معلم (3 زن و 3 مرد) و 6 دانش­آموز (3 دختر و 3 پسر) دوزبانه در دوره ابتدایی بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد که شامل هفت مرحله بود. یافته­ها چهار مضمون اصلی را به دست داد که هر کدام شامل تعدادی مضامین فرعی بودند. مضمون اول مسائل و مشکلات روان‌شناختی با درون‌مایه‌های فرعی احساس حقارت و ناامیدی و تجربه سردردگمی و ابهام بود. مضمون دوم مسائل زبانی با درون‌مایه‌های فرعی عدم‌ادراک و فهمیدن مطالب آموزشی و مشکل در خواندن و نوشتن بود. مضمون سوم مسائل تحصیلی- آموزشی با درون‌مایه‌های فرعی افت و کاهش پیشرفت تحصیلی و افزایش مسئولیت­های معلمان بود و چهارمین مضمون عوامل ساختاری و محیطی با درون‌مایه­های فرعی عوامل اقتصادی و محیطی، عدم‌سازگاری شیوه ارزشیابی با توانایی دانش­آموزان دوزبانه و کمبود مهارت­های زبانی خانواده‌های دوزبانه بود. نتیجه اینکه تجربه زیسته معلمان و دانش­آموزان ابتدایی از مشکلات دوزبانگی یک تجربه چندبُعدی از مسائل روان‌شناختی، زبانی، ساختاری و محیطی است که به نظر می‌رسد برای بهبود آن لازم است همکاری‌های فرهنگی خانواده‌ها در سطح گسترده‌تری جلب گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پدیدارشناسی، تجارب زیسته، دوزبانگی، مدارس شادگان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پدیدارشناسی, تجارب زیسته, دوزبانگی, مدارس شادگان

نویسندگان مقاله فاخته ماهینی |
گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

سیده فاطمه موسویان |
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش‌و‌پرورش گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6952_773fda26a26b94c26f58b702d3ef7607.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات