این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۵۸-۲۷۹
عنوان فارسی
مقایسه تطبیقی اجرای برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی در ایران و کشورهای منتخب: گامی بهسوی عمل
چکیده فارسی مقاله
هدف این مطالعه، بررسی تطبیقی چگونگی اجرای برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی در کشورهای ایران، آمریکا، مالزی، ژاپن، انگلستان و فنلاند بود. این پژوهش از نوع کیفی مبتنی بر تجزیهوتحلیل مقایسهای با روش «جرج بردی» بوده است. انتخاب کشورها بر اساس موفقیت آنها در حوزه اجرای دورهها و برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی بوده است. دادههای تحقیق از طریق مطالعه کتب و بررسی اسناد و مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شده است. جامعه پژوهش، اسناد مرتبط با برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی در کشورهای منتخب و نیز معلمانی است که در مجتمعهای آموزشی ایران در کشورهای منتخب سابقه تدریس داشته و در زمینه توسعه حرفهای در این کشورها اطلاع داشتند. نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که کشورهای منتخب در زمینه روشهای نوین یاددهی یادگیری، اجرای برنامه های درسی بهصورت مشارکتی و گروهی، تسهیم تجارب معلمان در اجرا، کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و اجرای آموزش بهصورت مجازی، روشهای نوین مثل حل مسئله با رویکرد سازندهگرایی و پژوهشمحور مشابهاند اما در زمینه آموزش فردی و گروهی، بررسی تجارب معلمان در زمینه درسپژوهی، شبیهسازی، آموزش مهارتهای شناختی و همچنین نظام متمرکز آموزش با یکدیگر متفاوتاند. همچنین کشور ایران در زمینه توسعه حرفهای معلمان خود بهصورت مقطعی و غیرتخصصی عمل میکند. ازاینرو میتوان با برنامهریزی کلان در زمینه توسعه حرفهای معلمان، نیازسنجی آموزشی و در نظر گرفتن رویکردهای نوین، زمینه بهبود شرایط موجود توسعه حرفهای را فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بررسی تطبیقی، برنامههای توسعه حرفهای، معلمان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بررسی تطبیقی, برنامههای توسعه حرفهای, معلمان
نویسندگان مقاله
بنت الهدی سادات حسینیان |
* دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
محمدرضا نیلی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
فریدون شریفیان |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6953_7601e1a64cf8c2adf4202c0dfff6554d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات