این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی پیام های سلامت محور در اینستاگرام: نقش مولفه های منبع، چارچوب پیام، درگیری و حمایت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تقویت پایبندی به توصیه های بهداشتی از طریق رویکرد خودمراقبتی، نیازمند ارتقای رفتار کسب اطلاعات سلامت¬محور از سوی افراد می¬باشد. هرچند، امکانات و دسترسی آسان به رسانه های نوین، منتهی به انتشار و به اشتراک گذاری حجم انبوهی از اطلاعات نادرست شده که تشخیص صحت پیام و ارزیابی آن را با چالش روبرو می سازد. ازاین رو مطالعه حاضر تلاش کرد تا با تکیه بر عناصر ارتباطی، مولفه های اثربخش بر متقاعدکنندگی پیام سلامت محور در شبکه مجازی را شناسایی کند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر با روش آزمایشی و اجرای مداخله در ویژگی های منبع (اعتبار و دوست داشتنی)، چارچوب پیام (سودمحور و زیان¬محور)، درگیری مخاطب (بالا و پایین) و تایید اجتماعی (حضور یا عدم حضور)، میان 442 آزمودنی صورت گرفت. با تصادفی سازی گروه های مداخله، آزمودنی ها پس از مواجهه با یکی از 16 پست اینستاگرام، به پرسش¬نامه پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که به ترتیب اعتبار منبع(0/33=b)، سطح درگیری(0/25=b)، و دوست داشتنی بودن منبع (0/16=b)،بیشترین اثر را بر پذیرش پیام دارند. همچنین برخلاف عدم تفاوت معنی دار میان دو چارچوب پیام اثر تعاملی این مولفه با سطح درگیری تایید کرد که افراد با درگیری پایین، پیام با چارچوب سودمحور را متقاعدکننده تر برمی شمارند. افزون براین، پذیرش پیام از سوی مخاطب رابطه مثبتی را با قصدرفتاری (0/52=b) و به اشتراک گذاری پیام (0/45=b) برقرار می کند. نتیجه گیری: درنهایت پیشنهاد می شود با طراحی راهبردهای ارتباطی موثر، افزون بر توجه به نشانه های استشهادی در موضوعات با درگیری پایین مانند حمایت اجتماعی یا ویژگی های متقاعدکننده منبع، هماهنگی بیشتری بین اولویت های بهداشتی جامعه با نیازهای سلامت محور افراد صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباطات اقناعی، اینفودمیک، حمایت اجتماعی چارچوب پیام و اعتبار منبع
عنوان انگلیسی
Health Messages Effectiveness on Instagram: The Role of Source, Message Framing, Involvement and Social Support
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Object: Strengthening healthy lifestyle adherence through self-care approach requires to consider information seeking behavior of audience. However, the popularity, facilities, and easy access to online resources have led to the dissemination and sharing inaccurate information, which is caused to more challenges in evaluating the accuracy of these messages. The present study tried to identify effectiveness components of health messages on Instagram. Materials and Methods: The study conducted an experimental research design by intervention in the characteristics of the source (credibility/likeability), message framing (gain/loss), involvement (high/low) and social support (absent/present) among 442 participants. All intervention groups randomized and participants after exposure with one of the 16 Instagram posts answered questions regarding demographics, independent variables, acceptance, behavioral intention and sharing. Results: Analyzing data revealed that source credibility (b = 0.33), involvement (b = 0.25) and source likeability (b = 0.16), respectively have the greatest effect on message acceptance. Also, despite of non-significant difference between accepting the loss or gain frames (P = 0.08), the moderating effect of involvement levels (F (1, 438) = 6.04, p = 0.01, η2p = 0.014) confirms that participants with low involvement find the gain-framed message more convincing. In addition, the acceptance of the message could predict a positive relationship with behavioral intention (b = 0.52) and sharing (b = 0.45). Conclusion: As a result, it is suggested that by planning effective communication strategies, along with the role of heuristic cues such as social support or source credibility in low involvement issues, tries to enhance the coordination between community health priorities and individuals' health needs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Persuasive Communication, Infodemic, Social Support, Message Framing, Source Credibility
نویسندگان مقاله
عباس قنبری باغستان | Abbas Ghanbari Baghestan
گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
فریده افشانی | Farideh Afshani
Faculty Social Sciences, University of Tehran
مسعود کوثری | Masoud Kousari
Faculty Social Sciences, University of Tehran
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2768-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
ارتباطات سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات