این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب کرونا، رابطه والد- فرزندی و کارکرد تحولی خانواده
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا، رابطه والد- فرزندی و کارکرد تحولی خانواده بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای اضطراب کرونا در مشهد در سال 1401 بودند که از بین آنان 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودنداز: پرسشنامه سنجش تحول کارکردی خانواده (DFFAQ؛ عالی و همکاران، 1393)، مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS؛پیانتا، 1994)، مقیاس اضطراب ابتلا به کرونا (CDAS، علیپور و همکاران، 1398). شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در 8 جلسه و به مدت 90 دقیقه و هفتهای یکبار برای گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت. نتایج تحلیل کووریانس نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر اضطراب کرونا، رابطه والد- فرزند و کارکرد تحولی خانواده تفاوت معناداری وجود دارد (05/0< p). بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا، روابط والد- فرزند و کارکرد تحولی خانواده در مادران موثر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب کرونا، رابطه والد-فرزند، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، کارکرد تحولی خانواده، مادران.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on the corona anxiety, parent-child relationship and developmental functioning family
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to determine the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on corona anxiety, parent-child relationship, and developmental functioning family. The research method of the present study was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population was mothers with corona anxiety in Mashhad in 2022, among whom 30 were selected by convenience sampling and randomly placed in experimental and control groups. The research tools were: developmental functioning family questionnaire (DFFAQ; Ali et al., 2014), Child-Parent Relationship Scale (CPRS; Pianta, 1994), Corona Anxiety Scale (CDAS; Alipour et al., 2019). Cognitive therapy based on mindfulness was implemented in 8 sessions for 90 minutes and once a week for the experimental group. To analyze the data, a multivariate analysis of covariance was used. The results of multivariate analysis of covariance showed that controlling the pre-test effect showed a significant difference between the two experimental and control groups regarding corona anxiety, parent-child relationship, and developmental functioning family (p < 0.05). Based on the findings, cognitive therapy based on mindfulness was effective on corona anxiety, parent-child relationships, and developmental functioning family in mothers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Corona Anxiety, Parent-child Relationships,Cognitive Therapy Based on Mindfulness, Developmental Functioning Family, Mothers.
نویسندگان مقاله
الهه شجاع | Elahe Shoja
MA Student of Family Counseling. Department Of Counseling Psychology and Education, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University Of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سیدامیر امین یزدی | Seyed Amir Aminyazdi
Professor, Department Of Counseling Psychology and Education, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University Of Mashhad, Mashhad, Iran.
استاد روان شناسی، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سیدعلی کیمیایی | Seyed Ali Kimiaei
Associate Professor, Department Of Counseling Psychology and Education, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University Of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8416-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات