این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۲۵-۳۶

عنوان فارسی رابطه اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با نشانه‌های افسردگی در دانشجویان: نقش واسطه‌ای انعطاف‌پذیری شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با نشانه‌های افسردگی در دانشجویان با نقش واسطه‌ای انعطاف­پذیری شناختی بود. روش پژوهش، توصیفی_همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی1400- 1399 بودند(12000N=) که از بین آنها 249 نفر که نمره 14و بالاتر را در پرسشنامه افسردگی بک داشتند به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل ویراست دوم مقیاس افسردگی بک(BDI، بک، 1996)، سیاهه اضطراب حالت-صفت اشپیل برگر(STAI-X، اشپیل برگر،1970)، مقیاس رگه­های فراخلقی(TMMS، سالووی و همکاران، 1995) و پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی(CFS وندر و والپ،2010) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته­ها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و بین اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با نشانه­های افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد(01/0>p) و علاوه بر این اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با میانجیگری انعطاف‌پذیری شناختی اثر غیر مستقیم منفی و معنی­داری‌(01/0>p) بر نشانه­های افسردگی در دانشجویان داشتند. بر اساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اضطراب صفت و شفافیت عاطفی به شیوه‌های مستقیم و غیر مستقیم نشانه‌های افسردگی در دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نقش پویایی در نشانه‌های افسردگی ایفا می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب صفت، انعطاف‌پذیری شناختی، شفافیت عاطفی، نشانه‌های افسردگی.

عنوان انگلیسی relationship between trait anxiety and emotional clarity with depression symptoms in college students with moderating role of cognitive flexibility
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the current study was to study the relationship between trait anxiety and emotional clarity with depression symptoms in college students with the moderating role of cognitive flexibility The research method was descriptive-correlation based on path analysis. Samples of this study were whole Mohaghegh Ardabili university students in the 1399 -1400 semester(n=12000). 249 of them that had ratings of 14 and higher in the Beck Depression Inventory were selected by the Purposive sampling method as samples. the questionnaires were Beck Depression Inventory (BDI, beck, 1996), Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-X, Spielberger, 1970), Trait Meta Mood Scale (TMMS, Salovey& et al, 1995), and questionnaire cognitive flexibility(CFS, Vander and Valpe, 2010). For analyzing data we used the Pearson correlation test and path analysis. Results showed that the model has a good fit and there is a significant correlation(p< 0/01) between trait anxiety and emotional clarity with depression symptoms. Furthermore, trait anxiety and emotional clarity had a negative and significant indirect effect(p< 0/01) on depression symptoms through cognitive flexibility. Based on these findings trait anxiety and emotional clarity have both direct and indirect effects on depression symptoms and play a dynamic role in depression symptoms, these results can be used in designing preventive and intervention programs for depression symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله trait anxiety, cognitive flexibility, emotional clarity, depression symptoms.

نویسندگان مقاله یوسف حسنی جبدرقی | Yousof Hasani jabdaragi
PhD Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

نبلوفر میکائیلی | Niloofar Mikaeili
Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سیف الله آقاجانی | Seifallah Aghajani
Associate Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor
Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8963-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات