این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۵۳-۶۶

عنوان فارسی مطالعه پدیدارشناسانه ادراک معلمان ابتدایی مجری طرح شهاب از طرح شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر
چکیده فارسی مقاله طرح ملی شهاب باهدف شناسایی و هدایت دانش‌آموزان بااستعداد با محوریت معلم در ایران اجرا شده است. از آنجا کهآموزا|آ ....م بررسی ادراک معلمان به عنوان مجری این طرح در اجرای موفق آن نقش اساسی دارد، در این پژوهش ادراک معلمان شهرستان بیرجند از طرح شهاب به روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مجری طرح شهاب در شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399بود که با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه از 11 معلم، داده‌های اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمع‌آوری‌شده، از روش تجزیه‌وتحلیل کلایزی و از نرم‌افزارMAXQDA12 به‌عنوان ابزار تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها در قالب 21مؤلفه و چهار مقوله ماهیت، اهداف، مشکلات و پیامدها  ارائه گردید که هرکدام از این مقوله‌ها دارای چندین مؤلفه است. یافته‌های پژوهش نشان دادند که معلمان نسبت به اهداف طرح به‌خوبی آگاه هستند و ضرورت اجرای طرح شهاب را به‌خوبی درک کرده‌اند. معلمان بر این اعتقاد هستند که اجرای این طرح دارای پیامدهای مختلفی است. از سوی دیگر مشکلاتی بر سر اجرای درست این طرح است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح شهاب، ادراک معلمان، پدیدارشناسی.

عنوان انگلیسی A phenomenological study of elementary teachers' perceptions of the project of identification and guidance of top talent
چکیده انگلیسی مقاله Shahab national project has been implemented in Iran with the aim of identifying and guiding talented students with teacher-centeredness. Considering that the examination of the teachers' perception as the implementers of this plan plays an essential role in its successful implementation, in this research, the perception of the teachers of Birjand City about the Shahab plan has been investigated in a qualitative and phenomenological way. The statistical population of the study was all the teachers implementing the Shahab project in Birjand City in the academic year 2020-2021. Due to the nature of the research, a criterion-type purposeful sampling method was used, and the data obtained reached saturation by interviewing 11 teachers. To analyze the collected data, the Colizzi analysis method, and MAXQDA12 software were used as data analysis tools. The findings were presented in the form of 21 components and four categories of nature, goals, problems, and consequences, each of which has several components. The findings of the research showed that the teachers are well aware of the project's goals and have well understood the necessity of implementing Shahab's project. Teachers believe that this project has various implications. On the other hand, there are problems with the correct implementation of this plan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Shahab plan, teachers&apos, perceptions, Perception, Phenomenological.

نویسندگان مقاله محمد علی پور | Mohammad Alipour
Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran.
مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

محسن آیتی | Mohsen Ayati
Associate professor of department of educational sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, South Khorasan, Iran.
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.

حسین شکوهی فرد | Hossein Shokoohifard
Assistant professor of department of educational sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, South Khorasan, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1695-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات