این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۹۷-۱۰۶
عنوان فارسی
مدل پریشانی روانشناختی بر اساس باورهای فراشناختی دانشجویان با نقش واسطه ای سرگردانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سرگردانی ذهنی در رابطه بین باورهای فراشناختی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز از چهار دانشکدهی (روانشناسی و علوم تربیتی، هنر، علوم سیاسی و مدیریت) در سال 1401 بودند که از بین آنها 200 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی-خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس پریشانی روانشناختی (K10، کسلر و همکاران، 2002)، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و مقیاس سرگردانی ذهنی (MWS، کاریر و همکاران، 2013) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که باورهای فراشناختی و سرگردانی ذهنی به صورت مستقیم با پریشانی روانشناختی رابطه داشتند (001/0p‹). همچنین مؤلفههای باورهای فراشناختی بهصورت غیرمستقیم از طریق سرگردانی ذهنی توانستند پریشانی روانشناختی در دانشجویان را پیشبینی کنند (001/0p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سرگردانی ذهنی نقش واسطهای بین باورهای فراشناختی و پریشانی روانشناختی در دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای سلامت روان دانشجویان ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باورهای فراشناختی، پریشانی روانشناختی، سرگردانی ذهنی.
عنوان انگلیسی
Model of psychological distress based on metacognitive beliefs of students with the mediating role of mind-wandering
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the mediating role of mind-wandering in the relationship between metacognitive beliefs with psychological distress in students. The present study is basic research in terms of purpose and a correlational study in terms of method. The statistical population of the present study was all the students of the Azad University of Tehran Central Branch from four faculties (Psychology and Educational Sciences, Arts, Political Sciences, and Management) in 1401, of which 200 people were selected through random-cluster sampling. Research questionnaires included: Kessler Psychological Distress Scale (K10, Kessler & et al, 2002), Metacognition Questionnaire (MCQ, Wells, & Cartwright-Hatton, 2004), and the Mind Wandering Scale (MWS, Carriere & et al, 2013). Path analysis was used to analyze the data. The results of the path analysis indicated that the model fit in well. The findings showed that metacognitive beliefs and mind-wandering were directly related to psychological distress (p< 0.001). Also, the components of metacognitive beliefs were able to predict psychological distress in students indirectly through mind-wandering (p< 0.001). It can be concluded that mind-wandering plays a mediating role between metacognitive beliefs and psychological distress in students, and it is necessary to pay attention to these factors in interaction with each other in programs to improve students' mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognitive Beliefs, Psychological Distress, Mind-wandering.
نویسندگان مقاله
علی عیسیزادگان | Ali Issazadegan
Professor of psychology department, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia. Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
فاطمه تاجیک | Fatemeh Tajik
M. A. in general psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia. Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
سیده عسل لاجوردی | Seyedeh Asal Lajevardi
M.A student in general psychology, Department of psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences Islamic Azad University, Roudehen Branch,Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران.
ساجده موحدنژاد | Sajede Movahednejhad
M. A. in general psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia. Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6779-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات