این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۱۱۹-۱۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسنادخصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان متقاضی طلاق بود که جهت استفاده از خدمات روانشناختی در آبان 1400 لغایت بهمنماه 1400 به کلینیکهای روانشناسی (تحت پوشش سازمان بهزیستی) در شهر سبزوار مراجعه کرده بودند. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از زنان متقاضی طلاق بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. سپس، از میان نمونه پژوهش بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین شد. دادهها با استفاده از مقیاس اسنادخصمانه (HDS) (آرنتز و همکاران، 2003) و مقیاس سبکهای فراهیجانی (MES) بک و همکاران 2009) جمعآوری شد. مداخله آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای پژوهش، بهروش تحلیل واریانس آمیخته (بااندازهگیری مکرر) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد میزان تأثیرگذاری آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق 1/48 درصد است (05/0>p). همچنین ماندگاری آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه 6/68 و در فراخشم 89 درصد بود (05/0>P). نتیجهگیری میشود آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی بر اسناد خصمانه و فراخشم در زنان متقاضی طلاق موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مهارتهای مبتنی بر الگوی دلبستگی، اسنادخصمانه، فراخشم
عنوان انگلیسی
The effectiveness of teaching skills based on the attachment model on hostile and angry documents in women applying for divorce
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the effectiveness of teaching skills based on the attachment model on hostile and angry documents in women seeking a divorce. The current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design, a control group, and a one-month follow-up. The statistical population was all the women applying for divorce which had visited the psychological clinics (under the welfare organization) of Sabzevar City from November 2021 to February 2021. The sample was 30 women applying for divorce, selected as available and randomly replaced by 15 people in the control group and 15 in the experimental group. Data were collected through the Hostile Document Scale (HDS) (Arentz et al., 2003) and the Metaemotional Styles Scale (MES) Beck et al., 2009). The intervention of teaching skills based on the attachment model was carried out during 8 sessions of 90 minutes once a week, But the control group did not receive any intervention. The data were analyzed by mixed variance analysis. The findings showed that the effectiveness of training skills based on the attachment model on hostile and angry documents in women applying for divorce is 48.1% (p< 0.05). The permanence of teaching skills based on the attachment model was 68.6% on hostile documents and 89% on anger (P< 0.05). It can be concluded that teaching skills based on the attachment model are effective on hostile and angry documents in women applying for a divorce.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
teaching skills based on the attachment model, hostile documents, anger
نویسندگان مقاله
زهرا خوانساری | Zahra Khansari
Ph.D. student of Psychology, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
حسن توزنده جانی | Hasan Toozandehjani
Associate Professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
دانشیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
احمد زنده دل | Ahmad Zendehdel
Assistant Professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8250-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات