این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۱۴۱-۱۵۲
عنوان فارسی
پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش پیشبینی راهبردهای مقابله با استرس براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان کم توان ذهنی محدوده سنی 6 تا 18 سال (حدود 900 نفر) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان قزوین در سال 1400-1399 بودند. که از بین آنها به صورت تصادفی خوشهای 246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن ( WSQ، 1984) و مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI، 2008)، طرحوارههای یانگ فرم کوتاه (YSQ-SF) (2005) (بود. روش تحلیل پژوهش، تحلیل رگرسیون به روش همزمان بود. یافتهها نشان داد که حوزه بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، دیگر جهتمندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری، محدودیتهای مختل با راهبردهای مقابلهای مسئله مدار رابطه منفی و معنادار و با راهبردهای مقابلهای هیجان مدار مثبت و معنادار دارد. همچنین ارتباط هوش معنوی با راهبردهای مقابلهای مسئله مدار مثبت و معنادار و با راهبردهای مقابلهای هیجان مدار منفی و معنادار است. همچینن در مجموع 7/50 واریانس متغیر راهبردهای مقابلهای مسئله مدار و 5/14 واریانس متغیر راهبردهای مقابلهای هیجان مدار توسط متغیرهای پیشبین تبیین میشود (05/0>p). نتیجه گیری میشود که طرح واره ناسازگارانه اولیه، هوش معنوی در پیشبینی راهبردهای مقابله با استرس نقش اساسی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد مقابله با استرس، طرحواره ناسازگارانه اولیه، هوش معنوی.
عنوان انگلیسی
Prediction of stress coping strategies based on primary maladaptive schemas and spiritual intelligence in mothers of mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research was to predict stress coping strategies based on primary maladaptive schemas and spiritual intelligence in the mothers of intellectually disabled students. The current research is part of applied research in terms of its purpose and correlational studies in terms of method. The statistical population includes all the mothers of mentally retarded students in the age range of 6 to 18 years (about 900 people) who were studying in exceptional schools in Qazvin City in 2019-2020. Among them, 246 people were randomly selected as a sample. The tools of this research included Lazarus and Folkman Coping Strategies Questionnaire (WSQ, 1984) and King's Spiritual Intelligence Scale (SISRI, 2008), Young Schemas Short Form (YSQ-SF) (2005). The regression was in the simultaneous method. The findings showed that the domain of cut and rejection, self-management and impaired performance, other orientation, listening to excessive bells and inhibitions, impaired limitations with problem-oriented coping strategies, and negative relationship and is significant and has a positive and meaningful correlation with emotion-oriented coping strategies. Also, the relationship between spiritual intelligence and problem-oriented coping strategies is positive and significant, and negative and significant with emotion-oriented coping strategies. Also, in total, the variance of the strategies variable is 50.7 for problem-oriented coping, and 14.5 variance for emotion-oriented coping strategies variable is explained by predictor variables (p< 0.05). It is concluded that the primary maladaptive schema, spiritual intelligence in Finding strategies to deal with stress plays a fundamental role.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
coping strategy with stress, primary maladaptive schema, spiritual intelligence.
نویسندگان مقاله
محبوبه پیاده امرغان | Mahboobeh Piadeh Amarghan
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad university, Karaj, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
محمدرضا بلیاد | Mohammad Reza Belyad
Assistant Professor Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad university, Karaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
معصومه ژیان باقری | Masoumeh Jian Bagheri
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad university, Karaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
ناهید هواسی سومار | Nahid Hovasi Soomar
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad university, Karaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
طاهره رنجبری پور | Tahereh Ranjbari Pour
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad university, Karaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2406-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات