این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۲۰۷-۲۱۶

عنوان فارسی نقش پیوند ایمن، مراقبت از رابطه و توازن کار - خانواده در پیش بینی سرخوردگی زناشویی معلمان متأهل در دوره قرنطینه کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش پیوند ایمن، مراقبت از رابطه و توازن کار - خانواده در پیش بینی سرخوردگی زناشویی معلمان متأهل در دوره قرنطینه کووید-19 بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان استان سمنان در سال 1400 بود که تعداد آن­ها 8370 نفر گزارش شد. 379 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس سرخوردگی زناشویی (کایزر، 1993، MDS)، پیوند ایمن (جانسون، 2008، SBQ)، مراقبت از رابطه (کانس و شاور، 1994، CRRQ) و توازن کار - خانواده (صمدی، 1391، FWBQ) بوده است. برای تحلیل داده­ها از تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد ارتباط معناداری بین پیوند ایمن (01/0>P)، ابعاد مراقبت از رابطه (01/0>P) و توازن کار-خانواده (01/0>P) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد در مجموع 4/16درصد از تغییرات سرخوردگی زناشویی معلمان متأهل توسط متغیرهای پژوهش تبین می­شود. بنابراین، با بهبود دلبستگی ایمن، مراقبت از رابطه و مهارت توازن بین کار و خانواده می­توان سرخوردگی زناشویی معلمان متأهل را کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیوند ایمن، توازن کار – خانواده، سرخوردگی زناشویی، کووید-19 ،مراقبت از رابطه، معلمان متأهل.

عنوان انگلیسی role of secure bonding, relationship care and work-family balance in predicting marital frustration of married teachers during COVID-19 lockdown
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to investigate the role of secure bonding, relationship care, and work-family balance in predicting the marital disaffection of married teachers during the Covid-19 quarantine period. The present research method is a correlational description. The statistical population included all the teachers of Semnan province in 1400, whose number was reported to be 8370. 379 people were selected by the available sampling method. The data collection tools included The Marital Disaffection Scale (Kayser, 1993, MDS), Secure Bonding Questionnaire (Johnson, 2008, SBQ), Caregiving in Romantic Relationships Questionnaire (Kunce & Shaver, CRRQ, 1994), and Family - Work Balance Questionnaire (Samadi, 2012, FWBQ). Pearson's correlation coefficient test and stepwise regression analysis test were used for data analysis. The results showed that there is a significant relationship between safe bonding (P< 0.01), relationship care dimensions (P< 0.01), and work-family balance (P< 0.01) with marital disaffection. The results of stepwise regression analysis showed that 16.4% of the changes in marital disaffection are explained by the research variables. Therefore, marital disaffection of married teachers can be reduced by improving secure bonding, relationship care, and work-family balance skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله secure bonding, work-family balance, marital disaffection, COVID-19, relationship care, married teachers.

نویسندگان مقاله الهام فرهنگی | Elham Farhangi
MA in Family Counseling, Kharazmi University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

مرضیه منیدری | Marziyeh Manidari
MA in School Counseling, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

محمد ثابت رو | Mohammad Sabetroo
MA in Family Counseling, Kharazmi University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

مریم رضایی | Maryam Rezaei
MA in General Psychology, Islamic Azad University, Mahallat Branch, Mahallat, Iran.
کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، محلات، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8365-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات