این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱۲، صفحات ۲۱۷-۲۳۰
عنوان فارسی
ارائه شبکه مضامین عوامل موثر بر انگیزش شغلی معلمان بر اساس شناسایی عوامل انگیزاننده
چکیده فارسی مقاله
با وجود نقش پررنگ معلمان در تعلیم و تربیت و تحقق اهداف نظام آموزشی، بی شک توجه به عوامل انگیزش شغلی آنان دارای اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه شبکه مضامین عوامل موثر بر انگیزش شغلی معلمان بر اساس شناسایی عوامل انگیزاننده بود. روش پژوهش حاضر کیفی، از نوع تحلیل مضمون و از لحاظ هدف جز پژوهش های کاربردی بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از معلمان مقطع دبستان شهر روانسر بودند که به صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و با هر یک از معلمان در تیرماه 1401 مصاحبه صورت گرفته است. تحلیل مضمون به روش آتراید- استرلینگ انجام شده است. یافتهها حاکی از 91 مضون پایه، 19 مضمون سازماندهنده دلبستگی شغلی، ویژگی شخصیتی برونگرایی، ویژگی شخصیتی وجدانگرایی، ویژگی شخصیتی توافقجویی، ویژگی شخصیتی باز بودن به تجربه، سرسختی روانشناختی، خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، قدر و منزلت اجتماعی معلم، ساختن آینده دانشآموزان، در نظر گرفتن آینده کشور و ساختن آن، تعهد سازمانی، طراحی شغل، الزامات شغل، امنیت شغلی، حمایت سازمانی و اجتماعی، جو سازمان، محیط کار و جبران خدمات و 2 مضمون فراگیر عوامل درونی و عوامل بیرونی میباشد. با توجه به نتایج به دست آمده هر یک از مضامین بر ارتقا انگیزش معلمان اثرگذار است. از اینرو در راستای مدارسی پویاتر و معلمانی با انگیزه و برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و مدیران مدارس توجه ویژه به عوامل انگیزش شغلی معلمان داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش شغلی، تحلیل مضمون، شبکه مضامین، عوامل انگیزاننده، عملکرد شغلی.
عنوان انگلیسی
Providing a themes network of effective factors on work motivation of teachers based on the identification of motivating factors
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the prominent role of teachers in education and fulfillment of the objectives of the educational system, undoubtedly, it is important to pay attention to their work motivation factors.The aim of this research was to provide a themes network of effective factors on work motivation of teachers based on the identification of motivating factors. The present research method was qualitative with thematic analysis method and in terms of purpose, it is one of the applied researches. Participants in this research were 15 primary school teachers in Ravansar city who were selected purposefully and until the theoretical saturation. Data collection tool for this research was semi - structured interview and an interview was conducted with each of the teachers in July 2022. Thematic analysis was done by the Atride-Sterling method. The findings indicated 91 basic themes, 19 organizing themes of job involvement, personality trait of extroversion, conscientiousness, agreeableness, openness to experience, psychological hardiness, self-efficacy, achievement motivation, social status of a teacher, building the future of students, considering the future of the country and building it, organizational commitment, job design, job demands, job security, organizational and social support, organizational climate, work environment and compensation and 2 global themes of internal and external factors. According to the results, each of the themes is effective in improving teachers' motivation, therefore, in order to have more dynamic schools and motivated teachers, and to improve the education system, education and school managers should pay special attention to the factors of teachers' job motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
work motivation, thematic analysis, themes network, motivating factors, job performance.
نویسندگان مقاله
عطیه صباغی نیا | Atieh Sabaghinia
Master of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
فرشاد راشدپور | Farshad Rashedpour
Ph.D Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Department of Science and Research, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8435-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی سازمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات