این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی و مدیریت انرژی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۴-۶۷

عنوان فارسی طراحی‌های روتور بهبودیافته برای موتورهای DC بدون جاروبک V و Flat شکل با هدف کاهش ریپل گشتاور
چکیده فارسی مقاله این مقاله طراحی‌های روتور تغییریافته برای موتورهای DC بدون جاروبک V و Flat شکل جهت کاهش ریپل گشتاور را ارائه می‌کند. برای درک عمیق ویژگی‌های طراحی، مشخصات تولید گشتاور در ابتدای مقاله تشریح شده است. با بررسی و مقایسۀ پارامترهای عملکردی شامل گشتاور کاگینگ، چگالی شار فاصلۀ هوایی، نیروی ضدمحرکه و گشتاور متوسط، این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه ریپل گشتاور از شکل‌دهی فاصلۀ هوایی و ایجاد موانع خاص در مسیر مغناطیسی روتور متأثر بوده و کاهش می‌یابد. در ابتدا موتورهای DC بدون جاروبک V شکل مرسوم مورد بررسی قرار می‌گیرند. آنالیز حساسیت برای شکل‌دهی و ایجاد موانع در ساختار روتور به کار گرفته می‌شود. سپس، تمام نتایج برای هر دو مدل V شکل مرسوم و پیشنهادی مورد مقایسه قرار می‌گیرند. متعاقب آن، ریپل گشتاور بدون اثرگذاری روی سایر پارامترهای عملکردی به‌طور مؤثر کاهش می‌یابد. در ادامۀ کار، موتور DC بدون جاروبک Flat شکل مورد بررسی قرار می‌گیرد. با انجام آنالیز حساسیت، فاصلۀ هوایی شکل‌دهی شده و موانع ایجاد می‌شوند. مشابه با طراحی V شکل، طراحی Flat شکل پیشنهادی به‌طور مؤثر ریپل گشتاور را در مقایسه با طراحی مرسوم کم می‌کند. نتایج با استفاده از آنالیز المان محدود استخراج شده و اثربخشی طراحی‌های پیشنهادی در هر دو موتور DC بدون جاروبک V و Flat شکل را تأیید می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتور DC بدون جاروبک، چگالی شار مغناطیسی، ساختار روتور، ریپل گشتاور، اعوجاج ‌هارمونیک کل،

عنوان انگلیسی ImprovedRotor Designsof V- and Flat-type BLDC Motors Aiming at Low Torque Ripple
چکیده انگلیسی مقاله This paper presents modified rotor designs for two conventional V- and Flat-type BLDC motors to reduce the torque ripple. For gaining an insight into design features, the torque production characteristics are described at the beginning of the paper. By analyzing and comparing performance parameters including cogging torque, air gap flux density, back EMF, and torque average, the paper tries to describe how the torque ripple can be affected and reduced by shaping the air gap and creating specific holes in the rotor magnetic path. First, the conventional V-type BLDC motor was analyzed. Sensitivity analysis was deployed to shape the air gap and to create holes in the rotor structure. Then, all the results for both conventional and proposed V-type models were compared. Consequently, the torque ripple was effectively reduced without affecting other performance parameters. Next, the Flat-type BLDC motor was considered. Following the sensitivity analysis, the air gap was shaped, and holes were created. Similar to the proposed V-type design, the proposed Flat-type design effectively reduced the torque ripple compared with the conventional design. The results were obtained using finite element analysis; it confirmed the effectiveness of the proposed designs in both V- and Flat-type BLDC motors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور DC بدون جاروبک, چگالی شار مغناطیسی, ساختار روتور, ریپل گشتاور, اعوجاج ‌هارمونیک کل

نویسندگان مقاله سیدرضا موسوی اقدم |
دانشکده مهندسی برق و مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

امین خلوصی |
دانشکده مهندسی برق و مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://energy.kashanu.ac.ir/article_113685_0fd5e5d6c66b0f7407d88b97ddbd5418.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات