این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی و مدیریت انرژی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۳

عنوان فارسی امکان‌سنجی تولید گاز طبیعی مایع‌شده از خط لولۀ سراسری گاز ایران برای مصرف در حمل‌ونقل جاده‌ای
چکیده فارسی مقاله رشد جمعیت و پیشرفت‌های صنعتی، مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه آلودگی هوا را افزایش داده ‌است. از آنجایی ‌که حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از بخش‌های آلوده‌کنندۀ هواست، لازم ‌است که گازوئیل با گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) جایگزین شود. در حالت کلی، گاز طبیعی مایع‌شده به‌وسیلۀ تانکرهای ویژه از محل تولید به جایگاه‌های پخش ارسال‌ شده و در آنجا به مصرف می‌رسد. در این مطالعه، امکان‌سنجی ایجاد فرایند مایع‌سازی گاز طبیعی با استفاده از خط لولۀ سراسری گاز ایران بررسی شده‌ است. روش مبرد-مخلوط تک‌مرحله‌ای (SMR) با یک ‌سری تغییرات به‌عنوان فرایند مناسب برای تولید LNG انتخاب و شبیه‌سازی آن در نرم‌افزار Aspen HYSYS V8.6 انجام گرفته ‌است. مشخصات دما، فشار، و ترکیب گاز خط لولۀ سراسری تولیدی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و ترکیب استاندارد در این شبیه‌سازی مورد استفاده قرار گرفته ‌است. با مقایسۀ عملکرد فرایند پیشنهادی با فرایندهای مرسوم، امکان اجرای این واحدها با استفاده از گاز خط لولۀ سراسری مورد تأیید قرار گرفت. نتایج شبیه‌سازی گویای این مطلب است که با استفاده از گاز مجتمع پارس جنوبی و با مصرف 156 تا 162 مگاوات انرژی می‌توان به‌ترتیب 1/62 تا 5/62 تن LNG در ساعت تولید کرد. در این محدودۀ عملیاتی حداکثر 3/89% خوراک گازی قابل تبدیل به LNG است. علاوه بر این، در واحد تبرید، میزان انرژی در محدودۀ 310 تا 350 کیلووات بر تن LNG تولیدی مورد نیاز است. این کارخانجات از لحاظ مکانی بهتر است در مجاورت خط لولۀ سراسری گاز و نزدیک شهرهای بزرگ ساخته ‌شوند. با این روش، سوخت LNG مورد نیاز خودروهای سنگین دیزلی به‌راحتی تأمین می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوخت فسیلی، گاز طبیعی مایع‌شده، فرایند مایع‌سازی، خط لولۀ گاز سراسری،

عنوان انگلیسی The Feasibility of LNG Production from Iranian Gas Trunk Line for Road Transportation
چکیده انگلیسی مقاله Population growth and industrial developments lead to an increase in the consumption of fossil fuels as well as air pollution. Since the road transportion is one of the major sources of air pollution, it is necessary to replace diesel fuel with liquified natural gas (LNG). Generally, liquefied natural gas has been transported to the LNG stations using special carriers and is consumed there. In this study, the feasibility of constructing a liquified natural gas unit feeding from the Iranian gas trunk lines was investigated. A modified version of a single mixed refrigerant (SMR) process was chosen for LNG production, and its simulation was done in Aspen HYSYS V8.6. In this simulation, Temperture, pressure, and composition of the produced gas in the South Pars gas Refineries, as well as the standard composition, were used. By comparing the performance of the proposed process with the conventional process, the feasibility of production of LNG from the feeding of gas trunk lines was approved. Simulation results show that it is possible to produce 62.1 to 62.5 tonnes LNG per hour by the consumption of energy in range of 156 to 162 MW, respectively. In these operating conditions, 89.3% of gas feed could be converted to LNG. Moreover, the energy of 310 to 350 kW per tonnes of produced LNG is required in the liquification units. The proposed LNG unit is better to be constructed in the vicinity of the gas trunk lines and close to large cities. By this way, the required fuel for heavy diesel vehicles will be supplied simply.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سوخت فسیلی, گاز طبیعی مایع‌شده, فرایند مایع‌سازی, خط لولۀ گاز سراسری

نویسندگان مقاله علیرضا کوثری |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد

بهزاد وافری |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز


نشانی اینترنتی https://energy.kashanu.ac.ir/article_113495_18e5e5166c8cd59523a77cddaedb0708.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات