این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۶۵، شماره ۱، صفحات ۸۶-۹۲

عنوان فارسی پایش مدیریت عملکرد آزمایشگاه های بالینی بیمارستانها براساس شاخص‌های تضمین کیفیت در چهارچوب دستورالعمل های سیستم ایزو
چکیده فارسی مقاله با اجرای اصول تضمین کیفیت می‌توان مدیریت عملکرد هر سازمان را بررسی نمود. در سیستم تضمین کیفیت، مرحله‌ای را برای پایش و ارزشیابی خدمات ارائه شده در نظر گرفته‌اند. دستورالعمل‌های ایزو 2000-9001 به‌همراه اصول تضمین کیفیت در پایش مدیریت عملکرد آزمایشگاه‌های بالینی به‌کار می‌روند.روش بررسی: با استفاده از شاخص‌های اطمینان کیفیت در چارچوب دستورالعمل‌های ایزو و به‌منظور پایش مدیریت عملکرد در مراحل قبل از انجام آزمایش، انجام آزمایش و بعد از انجام آزمایش و نیز کلیه فعالیت‌ها و نواحی آزمایشگاه‌های بالینی چهارده بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگه مشاهده مشتمل بر 685 سوال طراحی و تدوین گردید. اطلاعات لازم جمع‌آوری شد و توسط روش‌های آماری مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: در میان چهارده آزمایشگاه بالینی مورد مطالعه، در آزمایشگاه بالینی بیمارستان سینا 73/77 درصد از اصول تضمین کیفیت در 16 بخش، ناحیه و فعالیت انجام شده رعایت می‌شود که از این نظر در مقایسه با سایر بیمارستان‌ها در بالاترین سطح قرار گرفته و در آزمایشگاه بالینی بیمارستان فارابی فقط 56/57 درصد از اصول رعایت شده که در مقایسه با بقیه در پائین‌ترین سطح قرار می‌گیرد.نتیجه‌گیری: در 16 بخش، ناحیه و فعالیت انجام شده تنها هفت درصد از آزمایشگاه‌های بالینی مورد مطالعه از نظر رعایت اصول تضمین کیفیت در حد مطلوب (100-75 درصد) قرار دارند. میزان کل رعایت اصول اطمینان کیفیت در آزمایشگاههای بالینی مورد مطالعه 22/67 درصد است که در حد مطلوب قرار ندارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمایشگاه بالینی، مدیریت عملکرد، تضمین کیفیت، سیستم ایزو

عنوان انگلیسی Monitoring of Performance Management using Quality Assurance Indicators and ISO Requirements
چکیده انگلیسی مقاله Background: Quality assurance is a prevention-oriented system that can be used to improve the quality of care, increase productivity and monitor the performance management in clinical laboratories. ISO 9001: 2000 requirements are a collection of management and technical systems designed to implement quality assurance and monitor performance management in organizations. Methods: A checklist was prepared to monitor the preanalytical, analytical and postanalytical stages of laboratory performance management in 16 areas and all laboratory activities in 14 of the clinical laboratories of the Tehran University of Medical Sciences (TUMS) hospitals. Collected data were stored and statistically analyzed using SPSS software. Results: The best performance, in which 77.73% of quality assurance indicators were observed, was found in Sina Hospital. However, only 57.56% of these indicators were fulfilled at Farabi Hospital, with the lowest-level performance among the clinical laboratories of TUMS hospitals. The highest level of compliance with quality assurance indicators was in the hematology departments and for facility demands in management areas. Overall, quality assurance indicators were appropriately followed in only 7% of the clinical laboratories. Conclusion: The average quality assurance observation rate in the clinical laboratories studied was 67.22%, which is insufficient and must be remedied with stricter enforcement of the ISO 9001: 2000 regulations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین درگاهی | dargahi h


مصطفی رضاییان | rezaian m



نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-852&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات