این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی تأثیر برنامه ذهن آگاهی بر استرس درک شده مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراقبت از بیماران آلزایمر، سخت‌ترین نوع مراقبت است و می‌تواند سبب بروز استرس، خستگی و اختلالات روانی در آنان شود که ضروری است در جهت کاهش استرس بر مراقبین اقداماتی صورت پذیرد. بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه ذهن آگاهی بر استرس درک شده مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر مراجعه کننده به انجمن آلزایمر ایران انجام شد. روش کار: این پژوهش از مطالعات نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد بود، که در آن 60 نفر از مراقبین اصلی بیماران مبتلا به آلزایمر، مراجعه کننده به انجمن آلزایمر ایران واقع در شهر تهران در سال 1392، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ این افراد به شکل تصادفی ساده در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای گروه مداخله برنامه ذهن آگاهی در 6 جلسه هفتگی به مدت 2 ساعت در هرجلسه اجرا شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه استرس درک شده کوهن، کامارک، مرملستین قبل و یک هفته پس از پایان مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و تی زوجی در سطح معناداری 0/05تحلیل شدند. یافته‌ها: پس از انجام برنامه ذهن آگاهی، میانگین استرس درک شده در گروه مداخله از (6/42± 33/30) به (5/26± 25/43) تقلیل یافت، که نشان دهنده کاهش معنی دار استرس در این گروه بود (0/05> P). در حالی که در گروه شاهد این میزان قبل و پس از انجام مداخله (6/38± 31/60) به (5/05± 32/85) اختلاف معنی داری نداشت (05/0 < P). نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از کاهش استرس درک شده در گروه مداخله داشت بدین معنی که برنامه ذهن آگاهی در جهت کاهش استرس مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر مؤثر می‌باشد وکاربرد آن برای سایر مراقبین نیز پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماری آلزایمر، ذهن آگاهی، سالمند، مراقب

عنوان انگلیسی The Effect of Mindfulness Program on the Perceived Stress of Family Caregivers of Elderlies with Alzheimer’s Disease
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Care of people with Alzheimer’s disease is the most difficult type of care and can cause stress, fatigue and psychological disorders in caregivers. Therefore, it is necessary to take action to reduce stress on caregivers. The purpose of this research was to evaluate the effect of mindfulness program on the perceived stress of caregivers of elderlies with Alzheimer’s disease referring to Iran Alzheimer’s Association. Methods: This was a quasi-experimental study conducted on two control and intervention groups with before and after design. Sixty caregivers of elderlies with Alzheimer were selected by convenience sampling from patients in the Alzheimer's Association of Iran, in Tehran, in 2013 and then were randomly allocated to control and intervention groups. Mindfulness program sessions were performed for the intervention group for six weeks, two hours per session. Data were collected one week before and after the intervention using perceived stress scale (PSS). Data were analyzed by SPSS, independent t-test and paired t-test with significance level of P < 0.05. Results: After the mindfulness program, the mean of perceived stress in the intervention group decreased from 33.30 ± 6.42 to 25.43 ± 5.26, which showed a significant decrease in caregivers’ stress levels (P < 0.05), while in the control group before and after the intervention (31.60 ± 6.38 and 32.83 ± 5.05, respectively) this figure showed no significant difference (P > 0.05). Conclusions: Research finding indicated the efficacy of mindfulness program in reducing the stress of caregiver of elderlies with Alzheimer and offers its application to other caregivers’ chronic diseases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alzheimer’s disease, Mindfulness, Elderlies, Caregiver

نویسندگان مقاله محمدعلی حسینی | mohammad ali hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود فلاحی خشکناب | masoud fallahi khoshknab
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فرحناز محمدی شاهبلاغی | farahnaaz mohammadi shahbolaghi
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سمیرا محمدظاهری آرتیمانی | samira mohammad zaheri
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

پوریا رضا سلطانی | pouria soltani
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد سعید خانجانی | mohammad saeed khanjani
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-269987.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات