این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۸-۶۵

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای تأثیر کتاب داستان آموزشی و آموزش چهره به چهره بر میزان اضطراب کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بستری کودک در بیمارستان یک رویداد اضطراب‌زا برای کودک و والدین او محسوب می‌شود. در میان روش‌های کاهش اضطراب، روش غیر دارویی از لحاظ اهمیت مشابه روش دارویی است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای تأثیر کتاب داستان آموزشی و آموزش چهره به چهره بر میزان اضطراب کودکان بستری و مادرانشان بود. روش کار: بررسی با استفاده از روش نیمه تجربی و انجام پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. آزمودنی‌های این پژوهش 81 نفر از کودکان 6 تا 9 ساله بستری در بخش کودکان شهر سبزوار و مادرانشان بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، ابزار چهره‌ای بررسی اضطراب و اضطراب موقعیتی اشپیل برگر بودند. داده‌ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 و آمار توصیفی، شاپیرو ویلک، کای دو، t وابسته، ویلکاکسون، من ویتنی، کروسکال والیس، ANOVA و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بعد از مداخله، تفاوت معناداری در اضطراب کودکان بین دو گروه کتاب داستان آموزشی و روتین وجود داشت (0/006= P-value)، اما تفاوت معناداری بین دو گروه کتاب داستان آموزشی با روش چهره به چهره و روش چهره به چهره با روش روتین وجود نداشت (0/05< P-value). تفاوت معناداری در اضطراب مادران بین گروه‌های کتاب داستان آموزشی با روش روتین (0/001> P-value) و روش چهره به چهره با روش روتین (0/001= P-value) مشاهده شد. اما تفاوت معناداری بین دو گروه کتاب داستان آموزشی با روش چهره به چهره مشاهده نگردید (0/079= P-value). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که کتاب داستان آموزشی و روش چهره به چهره جهت کاهش اضطراب مادران می‌تواند مفید باشد. همچنین کتاب داستان به عنوان یک ابزار محبوب، کاربردی و مؤثر جهت آماده سازی کودکان در بیمارستان پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتاب، اضطراب، کودکان، بستری، مادران

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Educative Story Books and Face-to-Face Education on Anxiety of Hospitalized Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Child hospitalization is one of the sources of anxiety for both the child and his/her parents. Among the strategies for reducing anxiety, non-pharmacological strategies are as important as pharmacological. The purpose of this study was to compare the effectiveness of educative story-books and face-to-face education on anxiety of hospitalized children and their mothers. Methods: The research project had a quasi-experimental design with pre-test and post-test. The subjects consisted of 81 hospitalized children, aged six to nine years old and mothers in Sabzevar, who were not selected randomly by method. Data collection tools were demographic information questionnaire, Scale of Facial Self-Reported Anxiety and the State Anxiety Inventory. Data were analyzed using SPSS (version 20) and Descriptive Statistics, Shapiro-Wilk, Chi-Square, Paired Sample T Test, Wilcoxon, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis, Analysis of Variance (ANOVA) and Honestly Significant Difference (HSD). Results: After the intervention, the results of this study showed that there was a significant difference in anxiety of children, between the educative story-book group and routine group (P-value = 0.006). However, the differences between the educative story-book with face-to-face education groups and face-to-face education with routine groups were not significant (P-value > 0.05). There were significant differences in anxiety of mothers between the educative story-book with routine groups (P-value < 0.001) and face-to-face education group with routine group (P-value = 0.001). However, the difference between the educative story-book and face-to-face education groups was not significant (P-value = 0.079). Conclusions: The results demonstrated that educative story-books and face-to-face education could reduce the mothers’ anxiety. It can be recommended as a popular, practical and efficient tool to prepare children for hospitalization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Book, Anxiety, Children, Hospitalized, Mothers

نویسندگان مقاله هادی شهرآبادی | hadi shahrabadi
sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
آموزش و پرورش سبزوار، سبزوار، ایران

شهربانو طالبی | shhahrbanoo talebi
sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

جواد گنجلو | javad ganjloo
sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

سید محسن اصغری نکاح | seyyed mohsen asghari nekah
, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سمیه طالبی | somayyeh talebi
sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-269993.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات