این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۹-۱۵
عنوان فارسی
رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از جمله مسائل عمده ای هستند که توجه محققان را به خود جلب کرده اند. هدف این مطالعه بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با عمکرد تحصیلی در دانشجویان بود. روش ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی با حجم نمونه 291 نفر در سال تحصیلی 93-94 صورت گرفت. ابزارهای مورد استفاده برای سنجش رویکردهای مطالعه پرسشنامه مارتون و سلجو (1976) بود. هم چنین معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی لحاظ شد. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروههای مستقل و آنالیز واریانس در سطح معنی داری (05/0>p) انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط معنیداری بین رویکرد سطحی و عملکرد تحصیلی وجود دارد و رویکرد سطحی میتواند 6 درصد متغیر عملکرد تحصیلی را تبیین کند. ترس از شکست، نداشتن هدف، حفظ کردن مطالب بی معنی و نامربوط، قویترین پیش بینی کننده منفی عملکرد تحصیلی بودند (001/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد سطحی، رویکرد عمقی، رویکرد استراتژیک، عملکرد تحصیلی
عنوان انگلیسی
Relationship between Studying Approaches and Academic Performance in Students of Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Measurement of academic achievement (AA) and its effective factors are major issues that attract researchers attention. The aim of this study was to investigate the relationship between students' academic performance and studying approaches. Methods: in this cross-sectional and correlational study 291 students (male and female) were selected among the students of Birjand University of Medical Sciences through stratified random sampling method in 2014-2015. The instruments used to measure studying approaches included Marton and Saljo (1976) questionnaire. The total mean scores of the students were considered as an indicator of their academic performance. The data were analyzed in SPSS software using t-test, ANOVA The significant level was set at p≤0.05. Results: The results showed that there was a significant correlation between surface approach and academic performance where surface approach accounts for 6% of academic performance. Fear of failure, lack of goals, memorization of senseless and irrelevant materials, and were the strongest negative predictors of academic performance (p< 0.001, r=-0.24). based on findings, significant differences were found in mean scores of students' studying approaches across different years (p=0.005).also,there is no significant differences between studying approaches and gender. Conclusion: This study showed surface approach as a predictor of student learning outcomes at BUMS so,acquiring high score in surface approch needs to educational and training intervention for students and holding training workshops for teachers in order to using studying approches properly and improving students academic performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آمنه محمودزاده | a mahmoodzadeh
mahmoodzadeh a, south khorasan education organization, birjand, iran.
آموزش و پرورش خراسان جنوبی
سازمان های دیگر
: آموزش وپرورش بیرجند
عباس جوادی | a javadi
social determinants of health research center of birjand university of medical sciences and phd candidate in health education and health promotion, faculty of health, yazd university of medical sciences, yazd, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشجوی دکتری آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
سازمان های دیگر
: دانشگاه علوم پزشکی یزد
یحیی محمدی | y mohammadi
edc employee of birjand university of medical sciences, and phd student of curriculum development at allameh tabatabaei tehran university, birjand, iran.
کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-441-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-269995.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات