این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۹۵۵-۹۶۴

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی آموزش مراقبت از بیمار بر کیفیّت زندگی مراقبان بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی کارآزمایی میدانی تصادفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مراقبت از بیمار مبتلا به سکته مَغزی، می­تواند ابعاد مختلف زندگی مراقبان و ازهمه مهم­تر، کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیر قراردهد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیّر آموزش مراقبت از بیمار مبتلا به سکته­ی مغزی بر کیفیّت زندگی مراقبانِ آن‌ها انجام شد. موادّ و روش­ها:این مداخله­ی کارآزماییِ میدانیِ تصادفی­شده درسال 1393 بر روی 120مراقب بیمار مبتلا به سکته­ی مغزی بستری در بیمارستان واسعی سبزوار انجام شد. واحدهای پژوهش با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. پرسش­نامه­ی کیفیت زندگی(SF-36)توسط مراقبین، قبل و یک­ماه پس از آموزش تکمیل گردید. داده­ها با آزمون کای2، ویلکاکسون، تی زوجی و تی مستقلدر سطح معناداری 5 صدم مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­ها: نمرات ابعاد کیفیّت زندگی مراقبان، یک­ماه بعد از آموزش در گروه مداخله به­طور معناداری بیش­تر از گروه کنترل نشان­داده­شد. بیشترین تفاوت در ابعاد سلامت عمومی(0001/0>P) و ایفای نقش جسمی(0001/0>P) و ایفای نقش هیجانی(0001/0>P) مشاهده گردید. نتیجه­گیری: آموزش مراقبت از بیمار به مراقبان بیماران مبتلا به سکته­ی مغزی، منجر به افزایش آگاهی و مهارت آن‌ها در مراقبت از بیمار و در نتیجه موجب بهبود کیفیّت زندگی آن‌ها گردید. بنابراین، اهمیّت آموزش مهارت­های مراقبتی پرستاران به مراقبان بیماران، باید بیش از پیش مورد توجّه قرارگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت کننده خانوادگی، کیفیّت زندگی، سکته‌ی مغزی،

عنوان انگلیسی An Evaluation on the Effectiveness of Patient Care Education on Quality of Life of Stroke Caregivers: a Randomized Field Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Stroke is a debilitating and chronic disease. Caring of a patient with stroke can affect caregiver’s life dimensions, especially their quality of life. This study aimed to evaluate the effect of patient care education on caregivers’ quality of life of stroke patient. Materials & Methods: This randomized field trial was performed on 120stroke patients who were hospitalized in Vasei hospital in Sabzevar in 2014. Research units were randomly assigned to two groups: intervention group (n=60) and control group (n=60).Both groups completed SF-36 questionnaire before and one month after education. Data analyzed through chi-square, wilcoxon, paired t-test and independent t-test with STATAsoftware(V.12) with 5% significant level. Results: The results revealed that, one month after education, scores of quality of life was significantly higher in intervention group than control group. The most differences were in General Health (p=1.000), Role ofPhysical(p=1.000) and Role of Emotion (1.000). Conclusion: Teaching caring to caregivers of stroke patients leaded to enhancement of knowledge and skill in caring of patients and, finally, increased their quality of life. So,the importance of teaching care skills to caregivers by nurses must be paid more attention than before.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family caregiver, quality of life, Stroke

نویسندگان مقاله مهتاب قلی زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

رحیم اکرمی |
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مربی گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

موسی الرضا تدین فر |
مربی و کارشناس ارشد آموزش پرستاری، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

رویا اکبرزاده |
مربی و کارشناس ارشد آموزش پرستاری، گروه اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_775_9fab40b410519f3d9c39449e9abbcd68.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270038.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات