این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۷۴۸-۷۵۷
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای تأثیر آموزش بر اساس الگوی خود مراقبتی اورم با روش رایج بر کیفیّت زندگی بیماران دیابتیک نوع دو
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با آگاهی از دانش محدود در بین دیابتیها ، و با توجّه به شیوع بالای عوارض و کیفیّت پایین زندگی در بین مبتلایان به دیابت، یافتن یک روش آموزشی مناسب حایز اهمیّت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای تأثیّر آموزش بر اساس الگوی اورم با روش رایج بر کیفیّت زندگی بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده روی 75 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سبزوار در سال 1392 انجام شد. گروه کنترل، تحت آموزش معمول مرکز دیابت قرار گرفتند و گروه مداخله، بر اساس نیازسنجی و تعیین توان خودمراقبتی تحت هشت جلسه آموزش به صورت سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، فیلم و ارایه جزوه آموزشی قرار گرفتند. یک ماه بعد از اتمام آموزش، کیفیّت زندگی تمام واحدهای پژوهش به وسیله ابزار کیفیّت زندگی اختصاصی بیماراندیابتی 19ADDQOL بررسی شد. اطّلاعات با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمونهای مجذور کایدو، تحلیل کوواریانس و رگرسیون لجستیک چند سطحی دادههای همبسته تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در این مطالعه 7/ 50درصد (38نفر) شرکت کنندگان زن و 3/49 درصد (37نفر) مرد بودند. بعد از مداخله آموزشی میانگین و انحراف معیار نمره کیفیّت زندگی در گروه کنترل و مداخله در بعد فیزیکی به ترتیب 719/0± 98/1- و 931/0± 815/1، در بعد روحی-روانی به ترتیب 643/0± 90/1- و 778/0± 22/2 و در بعد اجتماعی به ترتیب 678/0± 867/1- و 931/0± 783/1 بود. در مقایسه میانگین نمره کیفیّت زندگی دو گروه بعد از مداخله آموزشی، آزمون تحلیل کوواریانس تفاوت آماری معنیدار نشان داد(001/0>P). نتیجهگیری: برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اورم نسبت به روش رایج کیفیّت زندگی بیماران دیابتی را ارتقا داده است. از این رو پیشنهاد میشود، از این روش استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، الگویخودمراقبتی اورم، کیفیّت زندگی، دیابت نوع دو،
عنوان انگلیسی
Comparative Assessment of Effect of Education in the OREM`s Self Care Model Way with Current Method on the Quality of Life of Diabetic Type 2 Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: By knowing of minimal knowledge in the diabetics and by attending to the high prevalent of effects and low quality level of life in the diabetic patient, discovering an appropriate educational method is important. The purpose of this study is comparative assessment of effect of education in the OREM`s self-care model way with current method on the quality of life in diabetic type 2 patients. Materials & Methods: This study was done on the base of randomized clinical trial method on diabetic type 2 referrals to diabetic clinics of Sabzevar city at the year of 1392. Control group were under the current education of diabet center and the case group was trained by lectures, question and response, group discussion, films and educational notes. One month after ending education, all of research units were assessed using special measure of quality of life in diabetics (ADD QOL 19). Data were analyzed by SPSS software and kai - square, mann-whitney, co-variances and logistics regression exams. Results: In this study 50.7% (38 person) were women and 49.3 (37 person) were men. After the educational implementation, mean and SD score of QOL in the control and case groups respectively were -1.48 ± 0.719 and 1.815 ± 0.931 in the physical dimension; -1.9 ± 0.643 and 2.22 ± 0.778 in the psycho spiritual dimension; 1.48± 0.719 and 1.85 ±0/931 in social dimension. After the educational implementation, in the co-variances exam meaningful differences were seen between mean scores of QOL of two groups. Conclusion: Unlike the current method, education plan of OREM`s model extolled the QOL of diabetics. Therefore, this method is recommended for use.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد گنجلو |
عضوهیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
زهرا طالبی |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
عبدالقادر عصارودی | عصارودی
عضوهیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
محمدحسن رخشانی | mohammad hassan
دکترای آمار زیستی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_752_902b6b66050739cda4d75befbd4c18d7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270060.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات