این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۷۷۳-۷۷۹

عنوان فارسی رابطه‌ی نگرش به خود، دنیا و آینده با سلامت روان در مادران واجد کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:نوع نگرش افراد از رویدادهای مختلف زندگی می‌تواند سلامت روان را تحت تأثیر قراردهد. داشتن کودکی با نیازهای ویژه یکی از رویدادهایی است که نگرش و عملکرد خانواده را تغییر می‌دهد. مطالعه‌ی کنونی با هدف بررسی نگرش نسبت به خود، دنیا و آینده با سلامت روان مادران واجدکودک مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. موادّ و روش‌ها:مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است . دراین پژوهش، 98 مادر واجد کودک مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری که در دو مدرسه‌ی دولتی و خصوصی شهر اهواز در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری در دسترس مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌ی سلامت روان و سیاههتریاد شناختی نگرش منفی به خود، دنیا و آینده به دست آمد و سپس با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام از طریق برنامه‌ی آماری 16 SPSS در سطح معنی داری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها:میانگین و انحراف معیار نگرش به خود 36/38±24/7، نگرش به دنیا 29/31±02/6 و نگرش به آینده 14/37±38/8 و نمره‌ی کل سلامت روان 07/27±96/11 به دست آمد. بین نگرش منفی به‌خود، دنیا و آینده و سلامت روان رابطه منفی معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری:تحلیل رگرسیون چند متغیّره‌ی گام به گام نشان داد که از میان انواع نگرش‌های شناختی، نگرش منفی به خود می‌تواند 24 درصد واریانس سلامت روان را پیش بینی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش به خود، دنیا، آینده، سلامت روان، ناتوانی یادگیری،

عنوان انگلیسی The Relationship between Attitude toward Self, World and Future and Mental Health among Mothers of Children with Learning Disabilities in Ahvaz City
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The attitude toward various events in life can effect on mental health. Having a child with special needs is one of the events that change the attitude and function of family. The current study aimed to evaluate the relationship between attitude toward the self, the world and the future and mental health in mothers of children with learning disability. Materials & Methods: The current study was a descriptive–correlation study. In this study 98 mothers who had a child with learning disability enrolled in two state and private schools in Ahvaz during academic year of 2014-2015 and assessed using an available sampling method. The survey data were collected through the general health questionnaire and cognitive triad inventory and then were analysed by statistical methods including Pearson correlation coefficient, regression analysis and statistical program of SPSS-16 in a 0.05 significant level. Results: The obtained means and standard deviations were 38.36 ± 7.24 for attitude toward the self, 31.29 ± 6.02 for attitude to the world, 37.14 ± 8.38 for attitude toward the future, and 27.07 ± 11.96 for total score of mental health. There was a significant negative relationship between the attitude toward the self, the world and the future with mental health. Conclusion: Stepwise multiple regression analysis illustrated that, among the cognitive attitudes, attitude toward the self can foresee 24 percent of the variance of mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سودابه بساک نژاد | bassak nejad
دانشیارگروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

ملیحه فراهانی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران.اهواز. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_755_3d8f8334c28cdb55c7d19ea1e79b1d78.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270063.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات