این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۸۰۵-۸۱۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی بر اضطراب پرستاران شاغل در شهر سبزوار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرستاران ازجمله افرادی هستند که همواره درمعرض آسیب­های ناشی از اضطراب قراردارند. این استرس­ها می­تواند روی ­سلامت روانی و نیز عملکرد پرستاران تأثیر منفی بگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر وضعیت اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستان­های شهر سبزوار انجام شد. موادّ و روش­ها: در این مطالعه­ تجربی، تعداد 135 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان­های سبزواردر سال 1393، به صورت به­روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس ازطریق پرسش­نامه و مصاحبه­ حضوری معیارهای ورود و خروج، کنترل و پس احراز شرایط ورود به مطالعه و پس از تکمیل فرم رضایت­نامه وارد مطالعه شدند. سپس به­صورت، نمونه­ به­صورت تصادفی به دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا توسط تمام نمونه­ پرسش­نامه­های مشخصات فردی، هوش هیجانی بار-اون و اضطراب وضعیتی و صفتی اشپیل برگر تکمیل شد. سپس گروه مورد مؤلفه­های هوش هیجانی را طی شش جلسه توسط یک متخصص روان­شناسی آموزش دیدند. درنهایت در پایان دوره آموزش مجدداً پرسش­نامه­ها از هر دو گروه، تکمیل و در پایان نتایج به­دست آمده ازطریق آزمون­های تی زوجی، تی دونمونه­ای مستقل،Monte Carloو آزمون ناپارامتری کای-دو در محیط نرم افزار نسخه­ی20SPSS آنالیز و مقایسه شدند. سطح معنا­داری 5 صدم p< در نظرگرفته شد. یافته­ها: یافته­های مطالعه نشان دادمیزان هوش هیجانی در آغاز مطالعه در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 02/34±06/319 و62/31±76/333 بود و بعد از مداخله 67/29±11/350 و 84/43±49/330 شد. میزان اضطراب کل در گروه مورد قبل از مداخله 76/15±95/84 و در گروه کنترل 77/13±61/77 بود و بعد از مداخله در گروه مورد 55/13±98/72 و در گروه کنترل 68/15±52/79 شد که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (1 هزارم p<). نتیجه­گیری:یافته­های مطالعه نشان می­دهد با افزایش نمره­ هوش هیجانی به­علت اثر آموزش مؤلفه­های هوش هیجانی؛ میزان اضطراب صفتی و وضعیتی به­طور معنادار کاهش می­یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، اضطراب صفتی، اضطراب وضعیتی، پرستاران، آموزش،

عنوان انگلیسی The Impact of Emotional Intelligence Training on Reducing Anxiety of Practitioner Nurses in Sabzevar
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Nurses are the individuals who have been exposed to damage caused by improper anxiety. This stress can affect the mental health and nursing performance. So the present study aimed to investigate the effect of emotional intelligence on the anxiety levels of nurses working in hospitals of Sabzevar. Materials & Methods: In this randomized trial, 135 nurses working in Sabzevar hospitals were enrolled and then randomly were assigned to intervention and control groups. The samples were completed demographic questionnaire, questionnaire of emotional intelligence (Bar-One), and Spiel-Berger’s Situational and Characteristic anxiety questionnaires. Then the components of emotional intelligence were trained for intervention group. In termination of training questionnaires were completed and analyzed by T-test and non-parametrical tests and pResults: Totally, 80% of samples were female and average age was 32.11±6.68 years. Before intervention the deference between groups was not significant (p< 0.05). After intervention a negative relationship was found for emotional intelligence between tow groups. Also the relation between Situational and Characteristic anxiety in studied groups was significant (p< 0.003). After intervention the emotional intelligence has a higher score than before intervention and anxiety status showed a lower status than before intervention in intervention group (p< 0.001). Conclusion: Our results show an inverse significant relation between emotional intelligence score and anxiety status, so that nurses with training of emotional intelligence components have a lower anxiety status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی وحیدی سبزوار |
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری. دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. سبزوار. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

محسن کوشان |
گروه روان پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

راضیه خسروراد |
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار. ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

یاسر تبرایی |
گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

محمدرضا شگرف نخعی | mohammad reza شگرف nakhaei
گروه اعصاب و روان، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_759_9c12dca2a42ba42021c91f1347d18b52.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270067.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات