این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۸۴۲-۸۵۳

عنوان فارسی تبیین چالش‌های موجود در تدوین پایان نامه‌های دکتری عمومی بر اساس تجارب فارغ التحصیلان این رشته : یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه­وهدف:پایان­نامه­ها یکی از مهم­ترین منابع پژوهشی دانشگاه­ها هستند. انجام پژوهش در رشته­های مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایان­نامه­های دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالش­های انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، می­تواند برنامه­ریزی آموزشی را در جهت اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. این مطالعه با هدف تبیین چالش­های انجام پایان­نامه دکترای عمومی صورت گرفته است. موادّ وروش­ها: این مطالعه به روش کیفی و رویکرد آنالیز محتوی در سال 1391 انجام شد. جهت جمع­آوری اطّلاعات، از مصاحبه‌ی عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. نمونه­گیری به روش هدفمند انجام و تا اشباع کامل ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده گردید. یافته­ها:20 دانشجوی فارغ­التحصیل پزشکی عمومی در پژوهش مشارکت داشتند.طبقات اصلی استخراج شده از داده­ها موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی به عنوان چالش­های انجام پایان­نامه دکترای عمومی بود و نقص آموزش، استراتژی آموزشی، موانع اداری، مالی، اجرایی، سرپرستی پایان­نامه، فقدان انگیزه و کمبود وقت به عنوان زیرطبقات استخراج گردید. نتیجه­گیری:در این پژوهش موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی از مهم‌ترین چالش­های انجام پایان­نامه دکترای عمومی محسوب گردید. با توجّه به اهمیّت پایان نامه­های دانشجویی دکترای عمومی به‌عنوان بخشی از محور تحقیقات کشور، راهکارهایی مؤثّر نظیر کوتاه نمودن پروسه تصویب پایان­نامه­ها، افزایش بودجه‌ی پایان­نامه و برگزاری کارگاه­های روش تحقیق و مقاله نویسی برای دانشجویان و استادان راهنما جهت تعدیل این موانع توصیه می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا، پایان‌نامه، دکتری عمومی، چالش، پژوهش کیفی،

عنوان انگلیسی Exploring Present Challenges in Performing General Practitioner Dissertation: (From the View of GP Graduates – A Qualitative Study)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: One of the main sources for research in Universities is dissertations. Performing research in different majors of medicine results in improvement and better implementing of student dissertation has a special place. Knowing the challenges of conducting GP dissertations and determining the administrative process problems can be helpful to modify learning program and improve the quality of education. The purpose of this study is to determine challenges in performing GP dissertation. Materials and Methods: This qualitative study was done through content analysis method in 2012, and for data collection, semi-structured and deep interviews were used. Sampling was done in purposive method and continued until data saturation. For analyzing the data, conventional content analysis were used. Results: Twenty students of GP graduates participated in this study. The main categories extracted from data were educational, structural and human sources barriers which were supposed as the GP challenges, and the lack of education, educational strategy, official, economic and performing problems, supervising, lack of motivation and time deficit were considered as subcategories. Conclusion: The findings of this study showed that educational, structural and human resources barriers were the most important challenges in GP dissertation process. Regarding the importance of GP dissertations as a part of research in the country, effective strategies such as shortening the process of proposal approval, increasing financial support, performing workshops for methodology and scientific writing for the students and their advisors are suggested for decreasing the problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه خورسندی |
دانشیار، دکترای آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

فرزانه جهانی |
کارشناس ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

کتایون وکیلیان |
استادیار، دکترای بهداشت باروری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

هاجر صادقی |
مربی، کارشناسی ارشد آموزش پرستاری داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_763_e0a746c627ba687a2975b598e1a985fa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات