این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۸۶۲-۸۶۹
عنوان فارسی
اثرات نورهارمان بر ذخیره حافظه در مدل یادگیری احترازی غیر فعال موشهای صحرایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با وجود اینکه داروهای بنزودیازپینی خواص ضد اضطرابی و فراموشآوری دارند، ولی بعضی از بتا-کاربولینها به عنوان اگونیستهای معکوس گیرندههای بنزودیازپینی بر روی سیستم دوپامینرژیک اثر تحریکی دارند و باعث افزایش سطح دوپامین هیپوکامپ میشوند و از خود خواص اضطراب زایی و افزایش میزان یادگیری نشان میدهند. هدف این تحقیق بررسی اثرات نوروهارمان اگونیست معکوس گیرنده بنزودیازپینی بر ذخیرهی حافظه در مدل یادگیری احترازی غیر فعال بود. موادّ و روشها: 40 سر موش نر ویستار به گروههای کنترل، الکل و نورهارمان تقسیم شدند. موشها در دستگاه احترازی غیر فعال، (50 هرتز، 1 میلی آمپر، برای3 ثانیه) آموزش داده شدند. بلافاصله بعد از آموزش الکل(حلال نورهارمان ) یا نورهارمان (5 دهم، 1و2 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی ) به موشها تزریق شد. 48 ساعت بعد، تست به خاطرآوری انجام شد. مدت زمانی که طول میکشید تا حیوان وارد محفظهی تاریک دستگاه شود، به عنوان معیار ذخیره حافظه اندازه گیری شد. یافتهها: تزریق بعد از آموزش نورهارمان ذخیرهی حافظه در موش ها را به صورت وابسته به دوز بهبود بخشید. به طوریکه تاخیر زمانی قبل از ورود به ناحیهی تاریک و کل زمان حضور در ناحیهی روشن در گروه های دریافت کنندهی نورهارمان به صورت وابسته به دوز بیشتر از گروه کنترل بود. این زمانها در گروه نورهارمان 2میلی گرم بر کیلوگرم به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود( 001/0>P). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، نوروهارمان در دوز کم به عنوان اگونیست معکوس گیرنده های بنزودیازپینی ازطریق تحریک گیرندههای گابا موجب افزایش ذخیرهی حافظه میشود. لذا ممکن است برای تقویت حافظه سودمند باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
نورهارمان، یادگیری احترازی غیر فعال، ذخیره حافظه،
عنوان انگلیسی
Effects of Norharmane on Memory Retention in Passive Avoidance Learning in Rats
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Although benzodiazepine drugs have notably anxiolytic and amnesic properties, some of β-carbolines, as their inverse agonists, have a stimulating effect on the dopaminergic system and also increase dopamine levels in hippocampus, and could exert anxiogenic and learning-enhancing actions. The goal of present study was to investigate the effects of benzodiazepine receptor inverse agonist Norharmane on memory retention of passive avoidance learning in rats. Materials & Methods: 40 male wistar rats were divided into control, alcohol and norharmane groups. All rates were trained in a passive avoidance task (50Hz, 1mA, for 3sec). Alcohol (0.2ml) or Norharmane (0.5, 1, 2 mg/kg, i.p.) were injected immediately after training. Retention test was done 48h later. Memory retention of each animal was measured as latency takes to enter the dark chamber of the task. results: After-training injection of Norharmane improves memory retention in a dose-dependent manner, So that the time spent in the light chamber area before entering to the dark area and Total time spent in the light chamber in the norharmane groups were more than control group. These times in the norharmane (2 mg/kg) group was significantly higher than control group (p< 0.001) Conclusion: According to the findings, Norharmane, as inverse agonists of benzodiazepine receptors in the low doses, through GABA receptors stimulation, improves memory retention and so may be useful for memory improvement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Norharmane, Passive avoidance learning, Memory retention
نویسندگان مقاله
محمدحسین اسماعیلی | mohammad hossein
دانشیار گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
محمد صوفی آبادی |
دانشیار گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
هاشم حق دوست |
استادیار گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
آیدا لطفی |
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
مهشید نجفی |
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsums.medsab.ac.ir/article_765_c6dd945842fef27f50122ac634178754.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات