این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۸۹۳-۹۰۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی بر کیفیّت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نارسایی قلبی به عنوان یکی از بیماری‌های مزمن و پیشرونده، برای بیمار چالش جدّی ایجاد کرده و کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیّر قرار می‌دهد.آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی، سبب موفّقیّت در خود مراقبتی شده و تأثیّر مثبت بر کیفیّت زندگیآنان دارد.مطالعه‌ی حاضر باهدف بررسیتأثیّر آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی بر کیفیّت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام گرفته است. موادّ و روش ها:در این مطالعه‌ی تجربی 120 بیمار مبتلا به نارسایی قلب در بخش قلب بیمارستان قایم (عج) مشهد در سال 93به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی کنترل (60 n=) و مداخله (60 n=) تقسیم شدند. در گروه مداخله برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر نیازهای خود مراقبتیبرگزار گردید. هر دو گروه قبل و یک ماه پس از اجرای مداخله،پرسشنامه‌ی کیفیّت زندگیSF-36را تکمیل کردند. در نهایت اطّلاعات با استفاده از آزمون های آماری و نرم افزار spss (نسخه 16) در سطح معنی داری 05/0 p< تجزیه، تحلیل و تفسیر گردید. یافته ها:نتایج نشان داد بین نمره‌ی کیفیّت زندگی دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی دار نبود(61/0 p=). امّا، پس از مداخله میانگین و انحراف معیار نمره‌ی کلّی کیفیّت زندگی در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 93/3 ±62/63 و51/3 ± 62/72 بود و آزمون تی مستقل بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری نشان داد (001/0p<). نتیجه‌گیری:آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی سبب بهبود کیفیّت زندگی بیماران مبتلا بهنارسایی قلب می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، خود مراقبتی، کیفیّت زندگی، نارسایی قلب،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Education Based on self-care Needs on Quality of Life of Patients with Heart Failure
چکیده انگلیسی مقاله Background& Objectives:Heart failure is a chronic and progressive disease, which causes serious challenges for patients and affects on the quality of their life. Education based on self-care needs results in their success on the self-care and positive impact on the quality of their life. This study was conducted to assess the effect of a self-care needs - based educational program on the quality of life in heart failure patients. Materials & Methods: Inthis experimental study, 120 patients with heart failure in Ghaem cardiac hospital of Mashhad in 2014 randomly selected and divided into two groups: control (n= 60) and intervention groups(n= 60).In intervention group training program based on self-care needs was performed, and thedata were collected using the SF-36 quality of life questionnaire at baseline and one month after the intervention, which was completed by both groups. To analyze the obtained data, the software spss (version=16) and statistical tests (Chi-Square, Mann WhitneyU, Independent T-Test,Paired T-Test and Wilcoxon) were used at 95 confidence interval percent. Results:The results showed that there wasn't any statistical significant difference in the mean score of quality of life between the two groups before the intervention. But after the intervention the values of mean and standard deviation of quality of life were obtained 63.62±3.93 and 72.62±3.51, respectively for control and intervention groups, andthere was a significant difference between the two groups, which indicated by statistical test of independent T-Test(p< 0/001). Conclusions:Self careneeds-based training can improvethe quality of lifeof patients withheart failure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Self –care, quality of life, Heart failure

نویسندگان مقاله منصوره فتحانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

منور افضل آقایی |
استادیار، متخصص پزشکی اجتماعی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

موسی الرضا تدین فر |
مربی و کارشناس ارشد آموزش پرستاری، گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ، سبزوار، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_768_44acf9d1ed9dd96b1a3629619737d50a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270076.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات