این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۶۴، شماره ۹، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
مرگِ اتوپسی آموزشی (مقاله مروری)
چکیده فارسی مقاله
در سه دهه اخیر موارد اتوپسی در دانشکدههای پزشکی، در آموزش و پژوهش بهشدت کاهش یافته است. این امر در سطح جهانی نیز مشهود است و موجب نگرانی متخصصان آموزش پزشکی شده است. کاهش میزان اتوپسی آموزشی، دلایل متعددی دارد که از اهم آنها، اعتماد بیش ازحد بر روشهای تشخیصی جدید و امکانات بکارگیری روشهای درمانی تازه است. مقالات متعددی نشان دادهاند که این تصور صحیح نبوده و بین 9 تا 40 درصد خطاهای ماژور بین تشخیصهای بالینی و یافتههای پس از مرگ وجود داشته است. به نظر میرسد با توجه به محدود بودن امکانات مدرن تشخیصی این خطاها در ایران بیشتر باشد. عدم علاقه پزشکان بالینی برای درخواست اتوپسی، عدم دسترسی به امکانات اتوپسی در بیمارستانها، عدم مدیریت دردآشنا و دلسوز، نبود بودجه و مهمتر از همه عدم علاقه خود پاتولوژیستها از علل موثر در کاهش انجام اتوپسی میباشد. یکی از دلایل کمبود اتوپسی آموزشی در ایران عدم آشنائی فرهنگی پزشکان بالینی و مردم به فوائد اتوپسی و نقش عظیم آن در درستی تشخیص، درمان مناسب، جلوگیری از هزینههای بیمورد و استفاده از آن در برنامههای بهداشتی ملی و آموزش صحیح پزشکی است. در این نوشتار، ما سعی کردیم که این موارد را با ادّله بیان کنیم و راهکارهای مقابله با کاهش اتوپسی را بنویسیم. توصیه شده است که برنامه آموزش دستیاری رشته پاتولوژی، مصوب شورای آموزش پزشکی و تخصصی در مورد اتوپسی، بهدقت اجرا گردد. برای بازگرداندن اتوپسی در جایگاه آموزشی خود و جلوگیری از مرگ اتوپسی، نیازمند همکاری و هماهنگی در تمام سطوح آموزش و خدمات پزشکی خصوصاً پاتولوژیستها و پزشکان بالینی و نظر موافق کمک مقامات دولتی و قانونگذاری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتوپسی آموزشی، مرگ اتوپسی، خطای تشخیص، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
Death and Teaching Autopsy (review article)
چکیده انگلیسی مقاله
At the middle of the 20th century, autopsy has a fundamental role in medical education in Iran, guided by the influential Oslerian philosophy “as is your pathology so is your medical practice”. Students not only attended autopsies, but also had learnt to conduct them. In contrast, today the use of autopsy in medical education is falling down to death. Although this falling is worldwide, but the situation in Iran is much worse. Rarely Iranian medical schools deal with educational autopsy and some of them are quite unfamiliar with autopsy. There are several reasons for this declining including sophisticated medical education with autopsy, community attitudes ,clinicians’ and pathologist’ reluctance, hospital concern about legal action, religious attitudes, consent from the family and funding priorities. Even with new diagnostic modalities, autopsy remains an important tool for quality and safety assurance. A systematic review of reports on autopsies from USA, European and Australian hospitals, revealed 9 to 40% (on average 23.5%) of clinically missed diagnoses and managements involving the principal or underlying cause of death. The key roles of hospital autopsies are Improving safety and quality in diagnosis and treatment, Providing benefits to families, Advancing understand-ing of disease, Allowing good programming for emerging disease and frequently seen disease, and Educating medical and allied health professionals. We have concluded that, reversing the decline of autopsies will require cooperative action at several levels of the healthcare system, particularly including clinicians and pathologists and also governmental and financial bodies and legal authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسلم بهادری | bahador m
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-894&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات