این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۱

عنوان فارسی نقش هوش فرهنگی در خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با میانجی‌گری تفکر راهبردی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی کارآفرینانه نقش مهمی در پرورش نسل کارآفرین و توسعه اقتصادی- فرهنگی یک کشور دارد. ازاین‌رو مطالعه حاضر باهدف نقش هوش فرهنگی در خودکارآمدی کارآفرینانه با میانجی‌گری تفکر راهبردی انجام شد. روش‌کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارآفرینان مشغول به فعالیت در واحد فناور پارک علم وفناوری خراسان جنوبی در بازه زمانی اردیبهشت تا تیرماه 1398 بودند، که از افراد واجد شرایط 120 نفر دانشجوی کارآفرین به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، تفکر راهبردی گلدمن (2006) و خودکارآمدی کارآفرینانه دی نابل و همکاران (1999) بودند. برای تحلیل داده­ها از مدل­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم­افزار (SPSS) استفاده شد. یافته‌ها:  نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی کارآفرینانه و تفکر راهبردی و رابطه مستقیم و معناداری بین تفکر راهبردی با خودکارآمدی کارآفرینانه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفکر راهبردی نقش میانجی در رابطه بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان بازی می‌کند. نتیجه‌گیری:  با توجه به اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش فرهنگی و تفکر راهبردی بر میزان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان، به نظر می‌رسد با تقویت هوش فرهنگی و تفکر راهبردی می‌توان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش فرهنگی، خودکارآمدی کارآفرینانه، تفکر راهبردی، دانشجویان کارآفرین

عنوان انگلیسی The role of cultural intelligence in students' entrepreneurial self-efficacy through the mediation of strategic thinking
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Entrepreneurial self-efficacy plays an important role in nurturing entrepreneurial generation and economic-cultural development of a country. Therefore, the present study aimed to investigate the role of cultural intelligence in entrepreneurial self-efficacy through mediating strategic thinking. Methods: The present study was a descriptive-correlation structural equation study. The statistical population of this study included all entrepreneurs working in the technology unit of South Khorasan Science and Technology Park in the period from May to July 1398, from which 120 eligible entrepreneurial students were selected by targeted sampling method. Research tools were the cultural intelligence questionnaires of Ang et al. (2004), Goldman strategic thinking (2006) and Diabol et al. (1999) entrepreneurial self-efficacy questionnaires. Structural modeling and partial least squares algorithm (PLS) and software (SPSS) were used for data analysis. Results: The results showed that there is a direct and significant relationship between cultural intelligence with entrepreneurial self-efficacy and strategic thinking as well as a direct and meaningful relationship between strategic thinking with entrepreneurial self-efficacy. The results of path analysis also showed that strategic thinking plays a mediating role in the relationship between cultural intelligence and students' entrepreneurial self-efficacy. Conclusion: Given the direct and indirect effect of cultural intelligence and strategic thinking on students 'entrepreneurial self-efficacy, it seems that enhancing cultural intelligence and strategic thinking can improve students' entrepreneurial self-efficacy
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cultural Intelligence, Entrepreneurial Self-Efficacy, Strategic Thinking, Entrepreneurial students

نویسندگان مقاله زهرا لاری گل | Zahra Larigol
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند

محمد حسن غنی فر | Mohammad-Hassan Ghanifar
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند

قاسم آهی | Ghasem Ahi
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند

فاطمه شهابی زاده | Fatemeh Shahabizadeh
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند

جلیل جراحی | Jalil Jarahi
Islamic Azad University, Birjand
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2722-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات