این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۹۲-۱۰۳

عنوان فارسی مدلیابی ساختاری هوش موفق براساس هوش معنوی با نقش میانجی اهداف پیشرفت در دانش آموزان دوره اول متوسطه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هوش موفق یکی از مفاهیم جامع و کارآمد در حوزه هوش و هوش‌آزمایی است که می‌تواند منجر به درگیر کردن یادگیرندگان در فرایند یادگیری، افزایش خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله شود. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت در رابطه بین هوش معنوی با هوش موفق و ارائه الگوی مناسب انجام شد. روش‌ کار: ماهیت پژوهش توصیفی(همبستگی) و پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم به تعداد3836 نفر که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس دوره اول متوسطه شهر بیرجند مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. حجم نمونه 400 نفر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه اهداف پیشرفت و پرسشنامه هوش موفق استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-23 وLISREL8.8  و به کمک روش مدلیابی معادله ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد هوش معنوی بر جهت‌گیری هدف تبحری، عملکردی- رویکردی و هوش موفق اثر مثبت و معنی‌دار و بر جهت‌گیری عملکردی-اجتنابی تأثیر منفی و معنی‌دار دارد (05/0>p). همچنین جهت‌گیری هدف تبحری و عملکردی-رویکردی به‌طور مثبت و معنی‌دار و جهت‌گیری عملکردی-اجتنابی به‌طور منفی و معنی‌دار بر هوش موفق اثر دارند (05/0>p). به‌علاوه نتایج بیانگر آن بود که اهداف پیشرفت واسطه رابطه بین هوش معنوی و هوش موفق دانش آموزان است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر از این فرض حمایت می‌کند که اهداف پیشرفت واسطه رابطه بین هوش معنوی و هوش موفق دانش آموزان است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهداف پیشرفت، هوش معنوی، هوش موفق

عنوان انگلیسی Structural Modeling of Successful Intelligence based on Spiritual Intelligence with the mediating role of achievement Goals in junior high school students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Successful intelligence is one of the most comprehensive and efficient concepts in the field of intelligence and intelligence testing which has the ability to engage the learners in the learning process and increase their creativity and problem- solving skills.Therefore, the present study was performed to investigate the mediating role of achievement goals in the relationship between spiritual intelligence and successful intelligence and also to provide an appropriate model.  Method: The nature of research is descriptive (correlational) and survey. Its statistical universe was all the male students of the ninth to number 3836 people grade in high schools of Birjand in academic year 2020-21. The sample size was 400 people selected by the cluster random sampling. To collect information, the questionnaires of spiritual intelligence, achievement goals, and successful intelligence were used. The study data was analyzed by using softwares spss-23 and LISREL 8.8 by structural equation modeling.  Findings: The study results showed that the spiritual intelligence had a positive and significant effect on the orientation of the mastery and functional- approach goal and the successful intelligence and also had a negative and significant effect on the avoidance- functional orientation (p< 05< 0). Furthermore, the orientation of the mastery and functional – approach goal had a positive and significant effect on the successful intelligence and the avoidance- functional orientation had a negative and significant effect on it (p< 05< 0). In addition, the results indicated that the achievement goals mediate the relationship between the students spiritual and successful intelligence.  Conclusion: The results of the present study supported this hypothesis that the achievement goals mediate the relationship between the students spiritual and successful intelligence.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله achievement goals, spiritual intelligence, successful intelligence

نویسندگان مقاله صادق اردونی | Sadegh Ordoni
Islamic Azad University, Birjand, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

قاسم آهی | qasem ahi
Islamic Azad University, Birjand, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی

فاطمه شهابی زاده | Fatemeh Shahabizadeh
Islamic Azad University, Birjand, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی

تکتم سادات جعفر طباطبایی | Toktam Sadat Jafar Tabatabai
Islamic Azad University, Birjand, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3050-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات