این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط سلامت روانی، اجتماعی و معنوی با اضطراب در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد
چکیده فارسی مقاله مقدمه:شناخت مشکلات سلامتی دانشجویان پرستاری می­تواند در شناخت و درمان اختلالات مختلف از جمله اضطراب آن­ها موثر باشد.هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط ابعاد سلامتی با اضطراب در دانشجویان پرستاری می­باشد.   روش کار:مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی بود که در آن 210 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم­آباد به روش سرشماری شرکت کردند.­ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه­های استاندارد سلامت روان گلدبرگ،سلامت اجتماعی کییز، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و اضطراب اشپیل­برگر بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار 23-SPSS و آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی(ANOVA،t مستقل و پیرسون)استفاده شد. یافته­ ها:از کل دانشجویان پرستاری مورد پژوهش 136نفر(76/64%) دختر و 153 نفر(85/72%) مجرد بودند. 5/60% دانشجویان پرستاری اضطراب متوسط به بالا داشتند. تفاوت آماری معناداری در سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی دانشجویان پرستاری شرکت کننده در پژوهش با توجه به مشخصات دموگرافیک وجود نداشت( 05/0P>). ولی میانگین و انحراف معیار سلامت اجتماعی دانشجویانی که علاوه بر دانشجو بودن، شغل کارمندی  داشتند و در شهر زندگی می­کردند، بیشتر از سایر دانشجو مورد پژوهش بود(05/0(P<.ارتباط آماری منفی معناداری بین ابعاد سلامتی با اضطراب وجود داشت(05/0>P). نتیجه­ گیری:با افزایش ابعاد سلامتی، میزان اضطراب دانشجویان پرستاری کاهش می­یابد. پیشنهاد می­شودارتقاء ابعاد سلامتی دانشجویان پرستاری جزو اولویت­های دانشگاه­های علوم پزشکی قرار گیرد و برنامه­های جامع و کامل در نیل به این هدف تدوین گردد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامتی،سلامت روانی،سلامت اجتماعی،سلامت معنوی،اضطراب

عنوان انگلیسی The relationship between health dimensions and anxiety in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Recognizing the health problems of nursing students can be effective in identifying and treating various disorders, including their anxiety. The purpose of this study was to determine the relationship between health dimensions and anxiety in nursing students.  Methods: The present study was a descriptive correlational study in which 210 nursing students of Islamic Azad University; Khorramabad Branch participated by census method. Data collection tools, demographic questionnaire, Goldberg Standard Mental Health Questionnaires, Keys Social Health, Health Pulotzin and Ellison's spirituality and the Spielberger Anxiety Inventory. SPSS-23 software and descriptive and inferential statistical tests were used to analyze the data. Results: Of the total nursing students, 136 (64.76%) were female and 153 (72.85%) were single. 60.5% of nursing students had moderate to high anxiety.. There is no statistically significant difference in mental health, social health and spiritual health of nursing students participating in the study according to demographic characteristics (P> 0.05). However, the average and standard deviation of student health is social, which makes him a student, continues to work as an employee and lives in the city, was more than other scientists studied (P < 0.05).There was a statistically significant negative relationship between health dimensions and anxiety (P < 0.05). Conclusion: As the health dimension increases, the level of anxiety of nursing students decreases. It is suggested that improving the health dimensions of nursing students should be among the priorities of medical universities and that comprehensive and complete programs should be developed to achieve this goal.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health, Mental health, Social health, Spiritual health, Anxiety

نویسندگان مقاله مهران نقی بیرانوند | mehran naghibeiranvand


فاطمه مهرابی راد | Fatemeh Mehrabirad
دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

معین علیشاهی | Moein Alishahi
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

فائزه پویا | Faezeh Pooya
دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3846-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات