این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۶۴، شماره ۶، صفحات ۱۱۳-۱۲۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط رفلکس‌های تغذیه‌ای و چگونگی تولید همخوانهای زبان فارسی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک ۱۰-۵ ساله
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف :فلج مغزی، واژه‌ای است که برای توصیف نوعی از اختلال حرکتی بکار می‌رود که به دنبال آسیب غیر پیشرونده مغزی بوجود می‌آید و به دلیل آسیب به سامانه اعصاب مرکزی، با اختلالات حرکتی، گفتاری و اختلال در رفلکس‌های تغذیه‌ای همراه است. فقدان کنترل و هماهنگی عملکرد های دهانی- حرکتی در نتیجه عدم تکامل رفلکس‌های تغذیه‌ای، روی تولید صداهای گفتاری موثر می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین وضعیت رفلکس‌های تغذیه ای و وضعیت تولید در کودکان فلج مغزی اسپاستیک است.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی 52 بیمار پنج تا ده ساله فلج مغزی اسپاستیک مراکز و مدارس توانبخشی و کلینیک‌های خصوصی انجام شد. گردآوری اطلاعات مربوط به وضعیت رفلکس‌های تغذیه‌ای از طریق مشاهده و معاینه مستقیم بیماران و ارزیابی تولید، از طریق آزمون اطلاعات آوایی تصویری صورت گرفت. تحلیل آماری از طریق نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های Chi-square و Fisher&aposs exact test انجام شد.یافته‌ها: وضعیت غیر طبیعی رفلکس های جویدن و زبان نسبت به سایر رفلکس ها فراوانی بیشتری داشت و ارتباط بین وضعیت رفلکس لب با تولید صداهای ĉ/v/m/y/r/p/ و وضعیت رفلکس جویدن با تولید صداهای /z/s/ و رفلکس گاز گرفتن با تولید صداهای š /z/j/l/ معنی‌دار بود. بین وضعیت رفلکس چرخشی و زبان با تولید صداها ارتباط معنی‌داری پیدا نشد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، در کل می‌توان استنباط کرد که آنچه در تولید صداها تاثیر می‌گذارد احتمالا وضعیت اندام‌های موثر در تولید آن صداها در حین عملکرد تولیدی است و در کودکان فلج مغزی به دنبال عدم تکامل رفلکس‌های تغذیه‌ای وضعیت ناهنجار اغلب در حین تلاش‌های حرکتی گفتار بروز می‌کند که می‌تواند بر روی تولید تاثیر بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلج مغزی،رفلکس‌های تغذیه ای،تولید

عنوان انگلیسی Evaluation of relationship between feeding reflexes and articulation in spastic cerebral palsy
چکیده انگلیسی مقاله Background: Cerebral palsy is the term used to describe a movement disorder though to be the result of nonprogressive brain damage. Due to damage to CNS, it is associated with articulation disorder and abnormal feeding reflex. Lack of oral function control and coordination following feeding reflex disorders. Articulation disorders are seen in most of the cerebral palsied patients.This research aimed to determine the relationship between feeding reflexes and articulation in cerebral palsy (spasticchildren). Methods: This study was cross sectionally carried out on 52 children with cerebral palsy, 5 to 10 yrs old, in rehabilitation centers and private clinics. The information related to feeding reflexes was collected through direct observation of patient and evaluation of sound articulation through phonetic information test. Results: Statistical analysis carried out by SPSS and chi-square and fisher exact tests. Abnomal chewing and tongue reflex are more prevalent than other feeding reflexes.The relationship between lip reflex and articulation of p/m/r/y/f/č and chewing reflex with articulation of/z/š/ is meaningful. The relationship between biting reflex with articulation of /z/j/l/š/ is meaningful. The relationship between tongue reflex and rooting reflex with articulation of sound is not meaningful. Conclusion: With regard to the result of this research, it can be suggested that in children with cerebral palsy following feeding reflex disorders, abnormal posture during speech occurs that could have effect on articulation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله feeding reflex,articulation

نویسندگان مقاله محمد رضا هادیان | m r hadian


هوشنگ دادگر | h dadgar


زهرا سلیمانی | z soleimani


محمد رحیم شاهبداغی | m r shahbodaghi


شهره جلایی | sh jalaei



نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-940&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات