این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۶۴، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۶
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان استرس شغلی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز توانبخشی شهرستان های ری، تهران و شمیرانات در سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: استرس شغلی امروزه به مسئلهای شایع و پرهزینه در محیطهای کاری تبدیل شده است. بطوریکه اغلب پژوهشهای 30 دهه اخیر به این مسئله اختصاص یافتهاند. گزارشات مختلف حاکی از آنست که شغلهایی مانند پرستاری که از خواستههای روانی بالا و دامنه تصمیم گیری کم برخوردارند، استرس شغلی بالائی دارند. این پدیده میتواند برای پرستاران اثرات مخرب فیزیولوژیکی و روانشناختی داشته و بر سلامتی آنان اثرات سو بگذارد. از سوی دیگر استرس شغلی با افزایش حوادث کاری تاخیر و غیبت از کار و نیز کاهش بهرهوری تعهد سازمانی به افت کیفیت مراقبت از بیماران منجر میگردد. مطالعات متعددی مهارتهای ارتباطی را نوعی مهارتهای تطابقی بر شمرده اند که میتواند استرس شغلی را تعدیل کند. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان استرس شغلی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز توانبخشی شهرستانهای ری، تهران و شمیرانات در سال 1382 انجام گرفت. روش بررسی: این تحقیق به روش نیمه تجربی انجام شد. آزمودنیهای پژوهش 48 نفر (21 نفر گروه آزمون، 27 نفر گروه کنترل) بودند. تقسیم کردن نمونهها در دو گروه کنترل و آزمون بطور تصادفی انجام شد. هر دو گروه فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه محتوای شغلی کارازاک و سنجش مهارتهای ارتباطی را در دو مرحله (قبل و یک ماه بعد از آموزش ) تکمیل کردند. آموزش مهارتهای ارتباطی به شکل کارگاه آموزشی همراه با بحث گروهی در یک روز به مدت7 ساعت برای گروه آزمون ارائه شد.یافتهها: یافتههای این تحقیق حاکی از آنست که 1) دو گروه کنترل و آزمون قبل از مداخله در سطح متوسطی از مهارتهای ارتباطی و استرس شغلی قرار داشتند.2) بعد از مداخله مهارتهای ارتباطی گروه آزمون بطور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته و برای یک ماه حفظ شده است 3) بعد از مداخله سطح استرس شغلی گروه آزمون بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته و برای مدت یک ماه حفظ شده است پس میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس شغلی پرسنل پرستاری تاثیر گذار بوده و موجب کاهش آن میشود.نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای ارتباطی برای پرسنل پرستاری شاغل در مراکز توانبخشی به اجرا درآید تا آنان از این مهارتها برای مقابله با استرس شغلی استفاده کرده تا بدین ترتیب کیفیت مراقبت از مددجویان افزایش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت های ارتباطی،توانبخشی
عنوان انگلیسی
Evaluating Impact Of Communication Skills Training On Level Of Job Stress Among Nursing Personnel Working At Rehabilitation Centers In Cities: Ray- Tehran- Shemiranat
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Today, work related stress has become a common and costly problem in work places that most of studies in the last 30 decades have engaged in this problem. Several reports indicate that the occupations such as nursing which have high psychological job demands and low decision latitude are very stressful. This stress can cause harmful physical and psychological effects on nurses’ health. On the other hand, job stress may result in high rates of injury, tardiness and absenteeism at work place and reduced productivity and organizational commitment leading to low quality of nursing care. Numerous studies suggested that learning new activities and skills such as communication skills is one of the best strategies against job stress .The purpose of this study was to test the effectiveness of communication Skills training in reducing work stress level among nursing personnel in rehabilitation centers. Materials and Methods: The quasi- experimental design was conducted. A sample of 48 nursing personnel participated in the study. Subjects were randomly assigned to one of two experimental or control groups. Subjects in experimental group participated in a 7- hour’s workshop, all subjects were pre and post tested (one month later) for job stress and communication skills with the Karasek’s Job Content Questionnaire (JCQ) and communication skills test. Results: Results revealed the following: (1) subjects in both groups after pretest were the middle level of stress and communication skills. (2) After training the experimental group scored higher on the rating of communication skills than control group and had successfully maintained their improvements for 4 weeks. (3) After training the experimental group showed lower level of stress than control group and had successfully maintained their improvements for 4 weeks. Conclusion: As a result of this research communication skills training could reduce level of stress among nursing personnel, thus. It is recommended to apply communication skills training programs for nursing personnel working at rehabilitation centers in order to assist them to coping with their job stress and improve the quality of nursing care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Communication skills,job
نویسندگان مقاله
شادی رضایی | sh rhezaii
محمدعلی حسینی | a m hosseini
مسعود فلاحی خشکناب | m fallahi
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-999&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات