این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲۲۰، صفحات ۱۷۳-۱۸۶
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی عمومی، بر اساس درک صاحبنظران: یک مطالعه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آموزش پزشکی پاسخگو، در تمام حیطههای عملیاتی خود اولویت مشکلات بهداشتی جامعه را در نظر میگیرد و هدف آن تربیت پزشکانی است که میخواهند و میتوانند به جامعه خود خدمت نمایند. بر همین مبنا، هدف مطالعه حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی عمومی بود. مواد و روشها: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 21 نفر از مطلعین کلیدی آموزش پزشکی (مدیران، سوپروایزرها، پزشکان هیأت علمی، مسئولین آموزش مراکز آموزشی- درمانی) در استان مازندران بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده است و روش نمونهگیری، هدفمند از نوع «گلوله برفی» و «نمونهگیری مورد مطلوب» بود. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و براساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. همچنین برای اعتباربخشی از شاخص مقبولیت استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش، نشان دهندۀ 104 مفهوم ذیل 29 مقوله اصلی است که به صورت مدل پارادایمی در قالب شش طبقۀ فراگیر شامل (شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها) مدل پارادایمی پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی عمومی را به صورت عمیق و غنی توصیف مینماید. استنتاج: پژوهش حاضر با کاربست نظریه داده بنیاد، دیدگاه و الگویی کلگرا و نظاممند را در خصوص آموزش پاسخگویی اجتماعی پیشنهاد میکند که میتواند مورد استفادۀ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیاستگذاران، برنامهریزان و کارگزاران مربوطه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پاسخگویی اجتماعی، آموزش پزشکی، پزشکی عمومی، نظریه داده بنیاد
عنوان انگلیسی
Designing and Validating an Ideal Model for Social Responsiveness in General Medical Education according to Experts: A grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Responsive medical education considers the priority of society's health issues in all its operational areas, and its goal is to train doctors who want and can serve their society. Based on this, the aim of this research was to design and validate an ideal model for social responsiveness in general medical education. Materials and methods: In this study, grounded theory as a qualitative approach was used. The participants included 21 key informants of medical education (managers, supervisors, doctors of academic staff, and educational-therapeutic centers leadership) in Mazandaran province who were selected by snowball purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews. Data analysis was done at three stages of open, axial, and selective coding, and based on that, the qualitative research model was designed. Also, acceptability index was used for accreditation. Results: The research showed 104 concepts shaped by 29 main categories which define a paradigmatic model of social accountability in general medical education at six inclusive layers (causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, central phenomenon, strategies, and consequences) to be deep and rich. Conclusion: The present study, by applying grounded theory, proposes a holistic-systematic perspective and model on social accountability in education that can be used by the Ministry of Health, Treatment and Medical Education and policy makers and planners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social accountability, medical education, general medicine, grounded theory
نویسندگان مقاله
فاطمه حسین زاده دوگلسر | Fatemeh Hoseynizadeh dogolsar
PhD Student in Higher Education Administration, Campus of Kharazmi University of Tehran, Tehran, Iran . MSc in Educational Planning, Ramsar Campus of Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Sari, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، پردیس دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران . کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، پردیس رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، ساری، ایران
حسنرضا زینآبادی | Hassanreza Zeinabadi
Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
عبدالرحیم نوه ابراهیم | Abdolrahim Nave ebrahim
Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
حسین عباسیان | Hossein Abbasian
Assistant Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
حسین فیروزی | Hossein Firuozi
Assistant Professor, Department of Pediatric, Ramsar Campus of Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Sari, Iran
استادیار، گروه اطفال، پردیس رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16184-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات