این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مدل سازی ساختاری تفسیری پیشران های نوسازی استراتژیک در سازمان های توسعه ای ایران (مورد مطالعه: شرکت های دولتی تابعه ایدرو)
چکیده فارسی مقاله هدف: دگرگونی سازمان­ها و صنایع مستلزم نوسازی استراتژیک است و باتوجه به عدم اطمینان موجود در محیط های رقابتی، مدیران با شناسایی و رتبه­بندی پیشران­های نوسازی استراتژیک، می­توانند زمینه نوسازی و تحول را در سازمان­ها فراهم نمایند. براین اساس هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و سطح­بندی پیشران­های نوسازی استراتژیک در سازمان­های توسعه ای ایران است. روش‏شناسی: شناسایی پیشران­های نوسازی استراتژیک از طریق مصاحبه­های نیمه­ساختار­یافته بر پایه تکنیک اشباع نظری با 22 نفر از اساتید و مدیران اسبق و فعلی ایدرو انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبه­ها به ترتیب با روش روایی محتوایی نسبی و شاخص کاپای کوهن تایید شد. به منظور سطح¬بندی پیشران های شناسایی شده از نظرات 58 نفر از مدیران میانی و ارشد شرکت های دولتی تابع ایدرو  با روش نمونه-گیری هدفمند و به کمک پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهره¬گیری از روایی محتوا و روش آزمون ـ پس-آزمون تایید شد. یافته­ها: کدگذاری مصاحبه­ها بااستفاده از نرم افزار مکس کیودا منجر به شناسایی 15پیشران در شکل­گیری نوسازی استراتژیک شد. پیشران­های شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل شش سطح شد که قابلیت های سازمان و قدرت انطباق­پذیری اثرگذارترین و صلاحیت های کارکنان و تحلیل صحیح از بازار اثرپذیرترین عوامل بودند. ارزش/اصالت پژوهش: مدل­سازی پیشران­های نوسازی استراتژیک می­تواند منجر به کاهش شکاف نظری پژوهش شود و نوآوری پژوهش حاضر آن است که مدیران و تصمیم­گیرندگان کلیدی شرکت­های دولتی تابع ایدرو، پیشران­های نوسازی استراتژیک را شناسایی نموده و با سرمایه­­گذاری بر روی اثربخش­ترین عوامل، زمینه نوسازی و تحول شرکت­ها را فراهم نمایند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوسازی استراتژیک، توسعه سازمانی، ایدرو، ساختاری تفسیری

عنوان انگلیسی Interpretive structural modeling of strategic renewal drivers in Iranian development organizations (Case study: Idro state-owned companies)
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:the purpose of this study is to identify and level the drivers of strategic renewal in Iranian development organizations. Methodology: The drivers of strategic renewal were identified through semi-structured interviews based on theoretical saturation technique with 22 former and current IDRO professors and managers. The validity and reliability of the interviews were confirmed by the method of relative content validity and Kappa Cohen index, respectively. In order to level the identified propellants, the opinions of 58 middle and senior managers of state-owned companies under the Idro method were used by purposive sampling method using a questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed by using the content validity and the test-post-test method, respectively. Findings: The coding of the interviews using MAXQDA software led to the identification of 15 drivers in the formation of strategic renewal. The drivers identified by the interpretive structural method led to the formation of six levels, of which the capabilities of the organization and the power of adaptability were the most effective, and the competencies of the employees and the correct analysis of the market were the most effective factors. Originality/ value: Modeling of drivers of Strategic Renewal can lead to reducing the theoretical gap of the research
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strategic Renewal, Organizational Development, IDRO, Interpretive Structural Modeling

نویسندگان مقاله مهدیه ویشلقی | mahdieh vishlaghi
semnan
دانشگاه سمنان

علیرضا مقدم | alireza moghaddam
semnan
دانشگاه سمنان

رضا سپهوند | reza sepahvand
lorestan
دانشگاه لرستان

عادل آذر | adel azar
tarbiat modares
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4192-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فرایند توسعه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات