این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کارآیی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر سلامت عمومی والدین دارای کودک بیشفعال– کمبود توجه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر سلامت عمومی و مؤلفههای آن (نشانههای جسمانی، بیخوابی و اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی) در والدین دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه بود. بدین منظور از طرح شبهآزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونه شامل 30 نفر از والدین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه بود که با نمونهگیری هدفمند به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. هر دو گروه در پیش آزمون با پرسشنامه کانرز به همراه مصاحبه بالینی و پرسشنامه سلامت عمومی ارزیابی شدند. سپس برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال گردید. هر دو گروه مجدد در پس آزمون ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی) میانگین و انحراف معیار)، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به تفاوت معنادار آماری(01/0>p) بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی سلامت عمومی و تمام مولفه های آن از جمله نشانههای جسمانی، بیخوابی و اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی شد. با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی در افزایش سلامت عمومی والدین دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال بیشفعالی-کمبود توجه، فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی، سلامت عمومی،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of mindfulness-based parenting education on the general health of parents with a hyperactive child - Lack of attention
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effect of mindfulness-based parenting education on general health and its components (physical symptoms, insomnia and anxiety, depression and social dysfunction) in parents with a child with ADHD. - There was a lack of attention. For this purpose, a pre-test-post-test quasi-experimental design with a control group was used. The sample consisted of 30 parents of female elementary school students with attention deficit hyperactivity disorder who were randomly assigned to the experimental and control groups by purposive sampling. Both groups were assessed in the pretest using the Connors questionnaire along with clinical interview and general health questionnaire. Then, mindfulness-based parenting education program was applied to the experimental group for 8 sessions of 2 hours. Both groups were re-evaluated in the post-test. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation), multivariate analysis of covariance and showed that mindfulness-based parenting education led to a statistically significant difference (< 0.01). p) Between the pre- and post-test stages in the general score of general health and all its components including physical symptoms, insomnia and anxiety, depression and social dysfunction. Considering the effectiveness of using mindfulness-based parenting program in increasing the general health of parents with children with attention deficit hyperactivity disorder, teaching this program to reduce the stress of this group of people in the community is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال بیشفعالی-کمبود توجه, فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی, سلامت عمومی
نویسندگان مقاله
طاهره نوری |
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود |
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
حدیث چراغیان |
...دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15089_d1e2e11f71c13a54df576468a0c84957.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات