این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و عادی
چکیده فارسی مقاله
اختلال شخصیت مرزی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی میباشد. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بیثباتی روابط بین فردی، تصور خود، تمایلات و تکانشگری علامت دار است که از اوایل بزرگسالی شروع میشود و در انواع زمینهها موجود است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و عادی انجام گرفت. تعداد 20 نفر از دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و 20 نفر از دانشجویان عادی با پرسشنامه شخصیت مرزی(BPI) انتخاب شدند. سپس آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین، پرسشنامه تکانشگری بارت و پرسشنامه عملکرد تحصیلی کیفی بر روی هر دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که بین دوگروه در هر سه متغیر انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی تفاوت معنیداری وجود دارد. بنابراین، نتایج این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی نشان میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال شخصیت مرزی، انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری، عملکرد تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Comparison of Cognitive flexibility, Impulsivity and Qualitative educational performance in College students with Borderline personality Disorder traits and normal college students.
چکیده انگلیسی مقاله
Borderline personality disorder is one of the most common psychiatric disorders. The essential feature of borderline personality disorder is a pervasive pattern of instability of interpersonal relationships, self-image, and affects, and marked impulsivity that begins by early adulthood and is present in a variety of contexts. This study aimed to compare cognitive flexibility, impulsivity and quantitative educational performance in college students with borderline personality traits and normal college students. In this regard, 20 college student with Borderline personality traits and 20 normal college students were chosen by borderline personality inventory (BPI), ), and then participants were evaluated with Wisconsin Card Sorting Test, Barratt Impulsiveness Scale-11, and Educational Performance Test. Data were analyzed using Multivariate analysis of variance(MANOVA). The results showed that there are significant difference between college students with borderline personality traits and normal college students in cognitive flexibility, impulsivity and quantitative educational performance. Therefore, the results of this study indicated that college students with borderline personality traits exhibited deficits in cognitive flexibility, impulsivity and quantitative educational performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال شخصیت مرزی, انعطاف پذیری شناختی, تکانشگری, عملکرد تحصیلی
نویسندگان مقاله
حسن بافنده |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
عزت اله احمدی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
سیامک داداشی |
گروه علوم اعصاب شناختی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15768_778f75324edcd5ec9bbd301bd1866187.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات