این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان بر ویژگی زوج درمانی هیجان‌مدار (EFT) و زوج درمانی بر طرحواره‌های الگوهای ارتباطی زوجین
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجان‌مدار (EFT) و زوج درمانی مبتنی بر طرحواره  بر الگوهای ارتباطی زوجین انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه زوجین با نارضایتی زناشویی است که جهت حل مشکلاتشان  به کلینیک روان‌شناختی  شهر ... مراجعه کردند؛ و نمونه پژوهش شامل 45 زوج که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی1 (15 زوج) و آزمایشی 2 (15 زوج)  و کنترل (15 زوج)  قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مهارت های ارتباطی توسط کویین دام  (2004)استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنی ها به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجان‌مدار (EFT) و زوج درمانی مبتنی بر طرحواره در مقایسه با گروه کنترل موجب افزایش الگوهای ارتباطی زوجین شده است (05/0 P<). بین میزان اثر بخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجان‌مدار (EFT) و زوج درمانی مبتنی بر طرحواره در الگوهای ارتباطی زوجین در مرحله پس آزمون و پیگیری از نظر آماری تفاوت معنادار می باشد (05/0 P<) و آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجان‌مدار موثرتر  از زوج درمانی مبتنی بر طرحواره در الگوهای ارتباطی زوجین بود.  بنابراین، آموزش هیجانات و آموزش خودآگاهی یک روش موثر در افزایش الگوهای ارتباطی زوجین است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت هیجان، هیجان هیجان‌مدار، زوج درمانی مبتنی بر طرحواره، الگوهای ارتباطی

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of teaching emotion management strategies based on emotion-oriented couple therapy (EFT) and schema-based couple therapy on couples' communication patterns
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of teaching emotion management strategies based on emotion-oriented couple therapy (EFT) and schema-based couple therapy on couples' communication patterns.  The current research was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design and follow-up with a control group.  The studied population includes all couples with marital dissatisfaction who referred to the psychological clinic of the city to solve their problems;  And the research sample included 45 couples who were selected by purposeful sampling and were randomly divided into three experimental groups: 1 (15 couples), 2 (15 couples) and control (15 couples).  To collect information, the communication skills questionnaire by Queen Dom (2004) was used.  For the statistical analysis of the data, mixed variance analysis between and within subjects was used with the help of SPSS software.  The results showed that the training of emotion management strategies based on emotion-oriented couple therapy (EFT) and schema-based couple therapy increased the communication patterns of couples compared to the control group (P< 0.05).  There is a statistically significant difference between the effectiveness of teaching emotion management strategies based on emotion-oriented couple therapy (EFT) and schema-based couple therapy in the communication patterns of couples in the post-test and follow-up stages (P< 0.05) and teaching strategies  Emotion management based on emotion-oriented couple therapy approach was more effective than schema-based couple therapy in couples' communication patterns.  Therefore, emotion training and self-awareness training is an effective method in increasing couples' communication patterns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion management, emotion-oriented couple therapy, schema-based couple therapy, communication patterns

نویسندگان مقاله شهره قربان شیرودی | shohre ghorbanshirroudi
Tankabon University
دانشگاه ازادتنکابن

افسانه امینی | Afsaneh Amini
Tankabon University
دانشگاه ازادتنکابن

جواد خلعتبری | Javad Khalatbari
Tankabon University
دانشگاه ازادتنکابن


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2759-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات