این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی، نقص در پردازش هیجانی و تحمل پریشانی پرستاران با علائم اختلال اضطراب فراگیر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر، یکی از اختلالات اضطرابی است که مشکلات زیادی در حوزهی سلامت برای پرستاران به همراه داشته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر حساسیت اضطرابی، نقص در پردازش هیجانی و تحمل پریشانی پرستاران با علائم اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روشکار: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بوده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل تمامی پرستاران ساکن شهرستان کرج در سال 1401 بودند. 30 نفر از پرستاران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بهصورت نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای، 2 روز در هفته تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفت اما بر گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله به نسخۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس پردازش هیجانی(EPS-R)، شاخص حساسیت اضطرابی (ASI) و مقیاس تحمل آشفتگی(DTS) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 23 استفاده شد. یافتهها: بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بهطور معناداری منجر به کاهش حساسیت اضطرابی و نقص در پردازش هیجانی و افزایش تحمل پریشانی در گروه مداخله شد (01/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی از یک سو با اجرای تکنیکهایی که مربوط به مولفه ذهنآگاهی هستند، باعث کاهش حساسیت اضطرابی در پرستاران میگردد و از سوی دیگر با تغییر الگوهای شناختی و شناسایی خطاهای شناختی به افزایش توانایی کنترل افکار و هیجانات و بهبود نحوه برخورد با هیجانات منفی میانجامد که این به نوبه خود باعث بهبود پردازش هیجانی و تحمل پریشانی پرستاران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر میگردد. لذا بهعنوان یک مداخله موثر جهت کاهش مشکلات شناختی و هیجانی پرستاران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، حساسیت اضطرابی، پردازش هیجانی، تحمل پریشانی، اختلال اضطراب فراگیر.
عنوان انگلیسی
The effect of Mindfulness-based cognitive therapy in Anxiety sensitivity, Deficits in emotional processing and Distress tolerance of Nurses with Symptoms of Generalized Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Generalized anxiety disorder is one of the anxiety disorders that has caused many problems in the field of health for nurses. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of mindfulness-based cognitive therapy in anxiety sensitivity, deficits in emotional processing and distress tolerance of nurses with symptoms of generalized anxiety disorder. Methods: The research was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population in this study included all nurses living in Karaj city in 2022. 30 nurses suffering from generalized anxiety disorder were selected as a sample by convenience sampling and randomly replaced in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. During eight 90-minute sessions, the experimental group was subjected to mindfulness-based cognitive therapy 2 days a week, but no intervention was performed on the control group. Both groups (control and experimental) responded to the emotional processing scale-revised (EPS-R), anxiety sensitivity index (ASI) and distress tolerance scale (DTS) before and after the intervention. To analyze the data, multivariate analysis of covariance was used using SPSS software version 23. Results: There was a significant difference between the average post-test scores of the intervention group and the control group, so that mindfulness-based cognitive therapy significantly led to a decrease in anxiety sensitivity and deficits in emotional processing and an increase in distress tolerance in the intervention group (P>0.01). Conclusions: According to the obtained results, mindfulness-based cognitive therapy, on the one hand, by implementing techniques that are related to the component of mindfulness, reduces anxiety sensitivity in nurses, and on the other hand, by changing patterns Cognitive and identification of cognitive errors leads to an increase in the ability to control thoughts and emotions and to improve the way of dealing with negative emotions, which in turn improves the emotional processing and distress tolerance of nurses with generalized anxiety disorder. Therefore, it is recommended as an effective intervention to reduce the cognitive and emotional problems of nurses with generalized anxiety disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness-Based Cognitive Therapy, Anxiety sensitivity, Emotional processing, Distress tolerance, Generalized anxiety disorder.
نویسندگان مقاله
مهدی نیک بقا | Mahdi nikbagha
, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ندا تابش مفرد | Neda tabesh mofrad
Ares International Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
، واحد بین المللی ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
مانیا ناصری منش | Mania naseri manesh
Nasser Khosrow Institute of Higher Education, Saveh, Iran.
موسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران
صابر کرمی | Saber karami
Razi University, Kermanshah, Iran.
دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2136-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات