این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش واسطه ای فراهیجان مثبت در رابطه رفتار دینی با توانمندی شناختی میانسالان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افزایش سن و آغاز میانسالی با تغییرات گریزناپذیر در توانمندیهای شناختی همراه میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رفتار دینی و توانمندی شناختی میانسالان با میانجیگری فراهیجان مثبت انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی میانسالان شهر شیراز در سال 1400 بود که از میان آنها 247 میانسال به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس رفتار دینی، پرسشنامه توانمندی شناختی و مقیاس فراهیجان مثبت استفاده شد که به صورت اینترنتی و از طریق شبکه های مجازی تکمیل گردیدند. داده ها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل مسیر در نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: رفتار دینی با فراهیجان مثبت رابطه مثبت معناداری دارد (001/0 p=و 49/0β= ). همچنین، فراهیجان مثبت بهطور مثبت و معناداری با توانمندی شناختی رابطه دارد (001/0 p=و36/0β= ). مسیر رابطه مستقیم رفتار دینی و توانمندی شناختی نیز معنادار بود (009/0 p=و 26/0β= ). بنابراین نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که فراهیجان مثبت میتواند در رابطه رفتار دینی با توانمندی شناختی نقش واسطهای ایفا کند. نتیجه گیری: بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر با فراهم کردن مداخلات درمانی مبتنی بر بهبود رفتار دینی و فراهیجان مثبت میتوان توانمندی شناختی میانسالان را افزایش داد و بدین طریق در جهت پیشگیری و یا کنترل زوال شناختی در دوران میانسالی و سالمندی اقدام نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار دینی، فراهیجان مثبت، توانمندی شناختی، میانسالی
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Positive Meta- Emotion in the Relationship between Religious Behavior and Cognitive Capability in Middle Age
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Increasing age and the onset of middle age are associated with inevitable changes in cognitive abilities. Therefore, the present study aimed to investigate the relationship between religious behavior and cognitive ability of middle-aged people with the mediation of Positive meta-emotions. Methods: The design of the present research was a correlational description and the statistical pupulation included all the middle-aged people of Shiraz city in 1400, which 247 middle-aged people were selected by available sampling method. In order to collect information, religious behavior scale, cognitive ability questionnaire and positive meta-emotion scale were used, which were completed online and through virtual networks. Data were analyzed using correlation and path analysis in SPSS and AMOS software. Results: Religious behavior has a significant positive relationship with positive meta-emotion (p=0.001 and β=0.49). Also, positive meta-emotion has a positive and significant relationship with cognitive ability (p=0.001 and β=0.36). The path of direct relationship between religious behavior and cognitive ability was also significant (p=0.009 and β=0.26). Therefore, the results of the path analysis indicated that positive meta-emotion can play a mediating role in the relationship between religious behavior and cognitive ability. Conclusion: Therefore, according to the results of the present study, by providing therapeutic interventions based on improving religious behavior and positive meta emotions, it is possible to increase the cognitive ability of middle-aged people and thus to prevent or control cognitive decline in middle life and elderly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Religious Behavior, Positive Mood, Cognitive Ability, Middle Age
نویسندگان مقاله
فاطمه مرادی | Fateme Moradi
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
مهشید تجربه کار | Mahshid Tajrobehkar
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2127-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات